Moduł 2. KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA – KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA W WYSTĄPIENIACH PUBLICZNYCH KOMUNIKACJA
Cel: Uświadomienie uczestnikom istoty komunikacji interpersonalnej w wystąpieniach publicznych
• Rola mowy ciała w wystąpieniach publicznych,
• Mowa ciała: gesty wspomagające przekaz oraz gesty niepożądane – ich rola i znaczenie, mimika twarzy,
• Postawa ciała i ruch, czyli jak stać oraz jak się poruszać,
• Kontakt wzrokowy i mimika twarzy a odbiór otoczenia,
• Techniki budowania kontaktu z audytorium,
• Sposoby budowania własnej wiarygodności,
• Spójność i brak spójności w wystąpieniach publicznych,
• Różne typy odbiorców – sposoby docierania do nich.
Moduł 3. ZASADY TWORZENIA WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH - SCENARIUSZ
Cel: Poznanie przez uczestników zasad tworzenia scenariusza wystąpień publicznych
• Jak zacząć i jak zakończyć (zamknąć) wystąpienie? Kierunek, Korzyści, Fun,
• Struktura budowania wystąpienia publicznego,
• Schematy wystąpień publicznych,
• Kotwice - jak zainteresować publiczność i sprawić, aby lepiej rozumiała i zapamiętała wystąpienie,
• Schematy językowe w wystąpieniach publicznych. Jak mówić, a jak nie mówić, aby dobrze wypaść,
• Zasady budowania kontaktu w trudnych sytuacjach,
Moduł 4. ZAWODOWY „KODEKS DROGOWY CZYLI SAVOIR-VIVRE I STRES W WYSTĄPIENIACH PUBLICZNYCH
Cel: Uświadomienie uczestnikom podstawowych zasad savoir - vivre w wystąpieniach publicznych
• „Nie suknia zdobi człowieka”, a jednak „Habit czyni mnicha” - Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli jak dbać o własny wizerunek i godnie reprezentować instytucję, w której pracuję,
• Psychologia ubioru i koloru w wystąpieniach publicznych i autoprezentacji,
• Stres w wystąpieniach publicznych: identyfikacja indywidualnych schematów reagowania na stres,
• Techniki radzenia sobie ze stresem w sytuacjach publicznych,
• Techniki wzmacniania pewności siebie.
II dzień
MODUŁ 1. WARUNKI EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNEJ
Cel: Poznanie barier utrudniających i narzędzi ułatwiających komunikację wewnętrzną
• Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się w zespole (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno-emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki),
• Sztuka aktywnego słuchania. Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu,
• Umiejętność parafrazowania,
• Jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi – rodzaje pytań i zakres ich stosowania,
• Kształtowanie słuchania opartego na empatii i otwartości,
• Mowa ciała – ważny element w komunikacji zespołu,
• Dopasowanie i prowadzenie podstawą efektywnej komunikacji interpersonalne,
• Gesty ułatwiające i blokujące komunikację w grupie.
MODUŁ 2. OD BIERNOŚCI DO AGRESJI - POSTAWY W KOMUNIKACJI – KONSTRUKTYWNE PRZEZWYCIĘŻANIE SYTUACJI TRUDNYCH
Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji, poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy. Trening komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne i perswazyjne
• Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach: komunikat „TY”,
• Typy postaw:
- postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna),
- postawy wyuczone (asertywna i odważna),
• Preferowany styl zachowania – autodiagnoza,
• Sposoby kształtowania postawy asertywnej i odważnej,
• Techniki mówienia „NIE”,
• Trening technik asertywnych: asertywny komunikat „JA”, komunikat UFO, technika FUKOZ,
• Konstruktywna krytyka – zasady stosowania konstruktywnej krytyki,
• Kanapka informacji zwrotnych – skuteczna metoda przekazywania informacji trudnych,
• Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania.
MODUŁ 3. EFEKTYWNOŚĆ ZAWODOWA WE WSPÓŁPRACY Z INNYMI
Cel: Poznanie zasad efektywności we współpracy z innymi. Opracowanie skutecznych metod działania w pracy zdalnej w celu zwiększenia efektywności zawodowej.
• Kluczowe zasady współpracy i ustalania zadań do wykonania z innymi,
• Jak delegować, aby pracować mniej osiągając więcej?
• Techniki asertywnej komunikacji w kontekście efektywności,
• Jak rozmawiać z innymi, aby chronić swój czas?
• Czyje „małpy” nosisz na swoich plecach? Dlaczego warto być asertywnym?
• Jak się pozbyć przyTAKiwnia, które wywołuje prokrastynację?
• Matryca Eisenhowera – jak ją wykorzystać w nowej rzeczywistości i ustrzec się prokrastynacji?
• Metoda ABC – najpierw ważne czy pilne?
• Metoda 5/3 i Reguła 60 : 40 – jak planować realistyczne plany,
• Metoda ALPEN - jak wykorzystać do robienia harmonogramu?
• Zasady wspomagające lepsze zarządzanie czasem w celu podniesienia efektywności pracy: „zasada 1”, „zasada 2 minut”, „zjedz tę żabę”, „Reguła 5…4… 3… 2… 1”; Listy kontrolne – samokontrola i redukcja codziennego stresu,
• Świadome wykorzystanie Prawa PARKINSONA,
• Jak maksymalnie wykorzystywać swój umysł – organizacja jednostek pracy umysłowej, krzywa wydajności dobowej, przerwy, relaks i koncentracja, celebrowanie sukcesów.
Ochrona środowiska, gospodarka komunalna i mieszkaniowa