• Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z lipca 2022 roku, nałożyła na samorządy obowiązek przeprowadzania czynności kontrolnych w obszarze nieczystości ciekłych z minimalną częstotliwością co dwa lata. Zakończony niedawno pierwszy, dwuletni cykl kontroli wykazał dużą aktywność gmin w tym zakresie: liczne zapytania i konsultacje, przeprowadzone audyty czy wdrożenia rozwiązań oferowanych przez Agencję Ochrony Środowiska dedykowanych monitoringowi obiegu nieczystości ciekłych (blisko 500 gmin). Co za tym idzie, wskazał on kilka istotnych kwestii i problemów związanych z ich wypełnianiem. Większość z nich dotyczy oceny stopnia realizacji przez właścicieli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków obowiązków wynikających z przepisów prawa w tym zakresie, a w związku z tym stosowania również sankcji w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
• Podczas proponowanego szkolenia kompleksowo:
- Przeanalizujemy przypadki negatywnych wyników kontroli, nie tylko dotyczących właścicieli nieruchomości, ale także podmiotów czy też przedsiębiorców świadczących usługi asenizacyjne oraz sposobów postępowania w takich sytuacjach, włącznie z procedurami stosowania sankcji.
- Zaprezentujemy zasady i sposób oceny realizacji obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg) oraz regulaminu utrzymania czystości przez właścicieli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe lub instalacje przydomowych oczyszczalni ścieków.
- Wskażemy i omówimy przypadki utrudniania przeprowadzania kontroli, nielegalnego pozbywania się nieczystości ciekłych i konsekwencji z nim związanych oraz negatywnego oddziaływania na środowisko i konieczności wydania decyzji w oparciu o art. 363 prawa ochrony środowiska (decyzja wójta nakazująca osobie fizycznej wykonanie czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia albo przywrócenia środowiska do stanu właściwego).
- Wyjaśnimy różnice postępowania w przypadku realizacji kontroli planowanych i interwencyjnych, co jest kluczowe dla efektywnego nadzoru nad gospodarką nieczystościami ciekłymi.
- Omówimy sposób działania w przypadku przyjęcia skargi dotyczącej nielegalnego pozbywania się nieczystości ciekłych.
- Przeanalizujemy również rolę protokołu z kontroli w zakresie nieczystości ciekłych i jego znaczenie w postępowaniach dotyczących stosowania sankcji.
Ochrona środowiska, gospodarka komunalna i mieszkaniowa