• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Arkusz organizacji roku szkolnego 2025/2026. Planowanie i realizacja w wyznaczonych terminach zadań organu prowadzącego oraz dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych - Lubelskie Forum Oświaty

Koszt udziału dla przedstawicieli JST zrzeszonych w Lubelskich Forach Samorządowych: 350 zł. (lista wn)

Ważne informacje o sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Ośrodek w Lublinie zaprasza Państwa do udziału w najbliższej
sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Oświaty Samorządowej.

Tematem spotkanie Forum będzie: Arkusz organizacji roku szkolnego 2025/2026 z uwzględnieniem
zmian finansowania, wdrażanych zmian organizacji roku szkolnego, zatrudnianiu i przydziale zadań
nauczycieli. Planowanie i realizacja w wyznaczonych terminach zadań organu prowadzącego
oraz dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowych.

Podczas sesji przeanalizujemy zagadnienia obejmujące etapy działań z obszaru opracowywania,
uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji. Spotkanie będzie stanowiło repetytorium z podstaw
prawnych z uwzględnieniem zmian dot. organizacji pracy szkoły/przedszkola/placówki oświatowej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Repetytorium z podstaw prawnych z uwzględnieniem zmian dot. organizacji pracy szkoły/przedszkola/placówki oświatowej.
• Aktualizacja wiedzy obejmującej etapy działań z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
• Planowanie zmian w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego, a także sposobu ich wprowadzenia do organizacji pracy szkoły.
• Potencjalne trudności, mogące pojawić się w planowaniu organizacji roku szkolnego oraz propozycje ich rozwiązania.
• Analiza przykładów wskaźników mających wpływ na racjonalne planowanie organizacji roku szkolnego.
• Dostarczenie uczestnikom przykładów procedur, wzorów pism, materiałów pomocniczych w zaplanowaniu realizacji omawianego zagadnienia.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Procedura poprzedzająca sporządzenie arkusza organizacyjnego w zadaniach organu prowadzącego oraz dyrektorów przedszkoli i szkół publicznych.
2. Analiza uwarunkowań lokalnej oświaty w kontekście: planu zagospodarowania przestrzennego, liczebności i rotacji mieszkańców, sieci szkolnej wraz z uchwała o obwodach, funkcjonującej sieci przedszkolnej.
3. Analiza demograficzna dzieci w wieku przedszkolnym w gminie dot. co najmniej 3 lat.
4. Analiza danych ilościowych z ubiegłych lat. np. z ostatnich trzech lat dot.: liczby dzieci/uczniów zamieszkałych/zameldowanych w rejonie (obwodzie) szkoły, liczby dzieci z ubiegłych lat przyjętych do szkoły spoza rejonu, liczby godzin zajęć dodatkowych, wspomagających, indywidualnych, liczby godzin ponadwymiarowych- stałych i doraźnych zastępstw.
5. Informacja jst dot. planowanej liczby miejsc w oddziałach klas pierwszych, liczby klas pierwszych oraz liczby godzin i rodzajów zajęć refundowanych ze środków jst .
6. Analiza liczebności uczniów zamieszkałych w obwodzie szkoły w odniesieniu do naboru uczniów w minionych trzech latach (porównanie naboru liczby uczniów przyjętych do klas pierwszych SP - liczba dzieci przyjętych spoza obwodu szkoły, liczba uczniów zamieszkałych w rejonie szkoły realizujących obowiązek szkolny poza macierzystą szkołą).
7. Zakres i zasady uzgodnień organu prowadzącego i dyrektorów szkół/przedszkoli obowiązujące przy tworzeniu arkuszy organizacji szkoły/przedszkola.
8. Termin przyjmowania uczniów do szkół podstawowych spoza obwodu w odniesieniu do proponowanej przez szkołę oferty edukacyjnej, opiekuńczo- wychowawczej¸ opieki specjalistów i innych świadczeń - dożywianie, opieka medyczna, dowóz uczniów itp., obowiązek uzgodnienia przyjęcia uczniów spoza obwodu z organem prowadzącym- w przypadku zmian w organizacji.
9. Współdziałanie dyrektora szkoły/przedszkola z organem prowadzącym przed i w tracie opracowywania arkusza organizacyjnego szkoły/ przedszkola, np. ustalenie liczby etatów pracowników administracji i obsługi, ustalenie tygodniowej liczby godzin pracy dydaktyczno-wychowawczej, zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uzgodnienia liczby godzin zajęć opiekuńczych i specjalistycznych, przydział i realizacja zajęć dodatkowych itp.
10. Opracowanie arkusza organizacyjnego szkoły/przedszkola przez dyrektora szkoły/przedszkola, z uwzględnieniem przepisów w sprawie organizacji szkoły i ramowych planów nauczania.
11. Limity uczniów w poszczególnych klasach i oddziałach przedszkolnych; obowiązek podziału klasy na grupy (języki, wychowanie fizyczne, informatyka) , dopuszczone możliwości zwiększania limitu uczniów w oddziale i na zajęciach opiekuńczych.
12. Możliwość tworzenia grup międzyoddziałowych, klas łączonych, innych zajęć w ramach świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13. Przydział zajęć z obszaru pomocy psychologiczno- pedagogicznej z uwzględnieniem zmian w sposobie ich finansowania, określenia przyjmowania osób współdziałających z uczniem (nauczyciel wspomagający, pomoc nauczyciela) .
14. Organizacja nauczania indywidualnego po zmianach w przepisach.
15. Wskazanie prawne i organizacja zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
16. Szczegółowa analiza utworzenia i organizacji oddziałów/klas/zajęć integracyjnych, zajęć specjalistycznych obowiązujących do uwzględnienia w arkuszu organizacyjnym.
17. Planowanie realizacji zajęć dodatkowych, godzin do dyspozycji dyrektora, zajęć rozwijających zainteresowania, kwalifikacyjnych kursów zawodowych. oddziałów sportowych itp.- umotywowane propozycje dyr., a obowiązek realizacji.
18. Usprawnienie realizacji zajęć poza przedmiotowych: pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzonej z uczniami /klasami/zespołami; zajęć bibliotecznych, opiekuńczo- wychowawczych świetlica szkolna i innych.
19. Dopuszczalność planowanych godzin ponadwymiarowych w praktycznych rozwiązaniach.
20. Wymóg uzyskania opinii związków zawodowych przez przekazaniem projektu organizacji roku szkolnego – do organu prowadzącego.
21. Dyskusja /wymiana doświadczeń. 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wójtowie, burmistrzowie, skarbnicy jst, dyrektorzy i pracownicy wydziałów oświaty jednostek samorządu terytorialnego, ZEAS-ów, CUW-ów, dyrektorzy samorządowych szkół, przedszkoli i placówek oświatowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącej sesję

Trener, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu.
Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta
i naczelnika wydziału edukacji. Ekspert, prowadzi szkolenia w zakresie realizacji opieki nad dziećmi do
lat 3, w tym m. in. w projekcie „Program podnoszenia kompetencji w zakresie tworzenia i prowadzenia
instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 w województwie lubelskim”, realizowanym na zlecenie
Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi
podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Samorządy-członkowskie Lubelskich Forów Samorządowych działających przy FRDL Lublin (akt. dane na dzień 6 luty br.): Abramów, Annopol, Bełżyce, Biała Podlaska (miasto), Biłgoraj (miasto i powiat), Bychawa, Chodel, Chrzanów, Cyców, Czemierniki, Dęblin, Drelów, Garbów, Głusk, Godziszów, Firlej, Frampol, Janów Lubelski (powiat), Józefów nad Wisłą, Kamionka, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Kock, Końskowola, Krynice, Krzczonów, Księżpol, Kurów, Lubartów (gmina, miasto, powiat), Lublin (miasto), Ludwin, Łęczna (powiat), Łuków (powiat), Mełgiew, Miączyn, Michów, Międzyrzec Podlaski (gmina), Niedrzwica Duża, Niedźwiada, Niemce, Opole Lubelskie (gmina, powiat), Ostrów Lubelski, Ostrówek, Puchaczów, Puławy (miasto i powiat), Rachanie, Stanin, Szczebrzeszyn, Siennica Różana, Strzyżewice, Świdnik (miasto), Telatyn, Tomaszów Lubelski (gmina i powiat), Ulhówek, Uścimów, Włodawa (gmina, miasto), Wisznice, Wilków, Wohyń, Wojsławice, Wysokie, Żółkiewka