• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Arkusze na rok szkolny 2025/2026 z uwzględnieniem zmian w prawie. Jak zmniejszyć wydatki na oświatę bez straty dla ucznia?

Miejsce
Internet
Termin
22 kwietnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Szkolenie umożliwi zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania, weryfikacji i zatwierdzania arkusza organizacji tak, aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie, bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania nauczycieli. Omówimy nie tyko prawne i formalne aspekty tworzenia i zatwierdzania arkusza, ale skupimy szczególną uwagę na finansowych konsekwencjach decyzji organizacyjnych, zawartych w tym dokumencie, w odniesieniu do nowego systemu finansowania oświaty od 2025 r. Szczegółowo przedstawimy wpływ nowego systemu finansowania na skutki finansowe podejmowanych w arkuszu decyzji, przede wszystkim w zakresie kształcenia specjalnego, gdzie zaszły największe zmiany.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania, weryfikacji i zatwierdzania arkusza organizacji.
  • Oprócz prawnych aspektów skupimy się na aspekcie finansowym arkusza. Wytłumaczymy m. in. zależność pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a potrzebami oświatowymi: na jakie wydatki w szkole naliczane są potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
  • Szczególnie podkreślony zostanie wpływ nowego systemu finansowania na skutki finansowe podejmowanych w arkuszu decyzji. Przede wszystkim w zakresie kształcenia specjalnego, gdzie zaszły największe zmiany.
  • Przedstawimy możliwości konstrukcji arkusza, tak aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie (bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania). Ponadto wyjaśnimy jakie zmiany wprowadzić do arkusza, aby otrzymać wyższą subwencję (poprzez wykorzystanie danych SIO na dzień 15 czerwca).
  • Szkolenie będzie połączeniem prawnych aspektów budowy arkusza z uwzględnieniem efektów finansowych. Finanse wytłumaczymy dwutorowo – z jednej strony jak zmniejszyć wydatki, a z drugiej strony jak otrzymać wyższą subwencję. Wyjaśnimy też możliwości dla samorządów, które w nowym systemie nie otrzymują subwencji.
  • Objaśnimy, jak decyzje, które podejmuje dyrektor i samorząd wpływają na finanse, tj. na wydatki i dochody, pochodzące z potrzeb oświatowych/subwencji. Znajomość zależności pomiędzy arkuszem a wydatkami i dochodami jest niezbędna do optymalizacji wydatków na oświatę, zarówno na poziomie szkoły, jak i na poziomie samorządu.
  • Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN odpowiedzialny za dotacje oświatowe, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Uwarunkowania prawne.
2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
3. Wzór arkusza organizacji:
• informacje wymagane przepisami prawa,
• informacje dodatkowe,
• przypadek przedszkola i szkoły.
4. Fundamenty nowego systemu finansowania i ich wpływ na dochody finansujące oświatę.
5. Zmiany od września 2025 r. Religia, edukacja obywatelska i zdrowotna.
6. Finansowanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad:
• jak liczyć godziny wsparcia?
• ile godzin wsparcia i komu je przyznać, żeby dochody były wyższe od wydatków?
• od kiedy warto zmieniać liczbę godzin wsparcia?
7. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd?
• punkt widzenia dyrektora a samorządu,
• wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu,
• co zmienił nowy system finansowania? 
• kalkulator.
8. Oddziały i ich wielkość:
• przedszkole,
• klasy I-III szkół podstawowych,
• integracyjne, specjalne, sportowe.
9. Oddziały łączone.
10. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
11. Ramowe plany nauczania: 
• obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
• dodatkowe zajęcia edukacyjne,
• zajęcia rewalidacyjne,
• zajęcia w ramach kkz,
• zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• zindywidualizowana ścieżka kształcenia,
• doradztwo zawodowe,
• zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
• godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
12. Nauczanie indywidualne.
13. Świetlica szkolna.
14. Internat.
15. Wynagrodzenia nauczycieli.
16. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
17. Etat przeliczeniowy.
18. Godziny ponadwymiarowe:
• korzyści i ograniczenia,
• wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
19. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
20. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
21. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość potrzeb oświatowych – zależności: 
• na jakie wydatki naliczane są potrzeby oświatowe?
• jakie dane wpływają na ich wysokość?
• jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?
22. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji/potrzeb oświatowych. Na co należy uważać?
23. Odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy samorządowych szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, dyrektorzy i pracownicy wydziałów oświaty jednostek samorządu terytorialnego, ZEAS-ów, CUW-ów, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, skarbnicy jst.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu, odpowiedzialnego za SIO oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Joanna Kulas
Koordynator szkoleń, koordynator forów samorządowych
tel. 17 862 69 64
joanna.kulas@frdl.rzeszow.pl
Barbara Jemioło-Róg
Specjalista ds. szkoleń
tel. 17 862 69 64
barbara.jemiolo@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 17 kwietnia 2025 r.