1. Podstawy prawne.
2. Ochrona danych osobowych a RODO, udzielanie upoważnień, terminy przekazywania danych, operacje grupowe, praca z filtrami.
3. Praca z instrukcjami do SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.
4. Wprowadzanie danych do systemu przez jednostkę samorządu terytorialnego w każdym z modułów: RSPO, Dane zbiorcze.
5. Potwierdzanie prawdziwości danych wprowadzonych w nowym SIO do naliczenia potrzeby oświatowej dla samorządu:
• Raporty w Strefie dla Zalogowanych.
• Zestawienia zawierające dane z nowego SIO do naliczenia potrzeby oświatowej dla samorządu.
• Procedura potwierdzenia prawdziwości zestawiania potrzeby oświatowej przez szkoły – ustawowe terminy.
• Procedura potwierdzenia prawdziwości zestawiania potrzeby oświatowej przez samorząd – rola samorządu w potwierdzaniu danych potrzeby oświatowej ze szkół i terminy ustawowe. Weryfikowanie poprawności danych wprowadzonych przez szkoły do SIO.
• Terminy poprawy wprowadzonych danych / korekty błędów w SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia potrzeby oświatowej na danych z nowego SIO.
• Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranej potrzeby oświatowej, 5-letni okres kontroli).
• Kontrola poprawności danych potrzeby oświatowej z punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego. Możliwości i ograniczenia.
6. Dane wprowadzane do SIO, używane przez MEN do naliczenia potrzeby oświatowej dla samorządu:
• Wprowadzanie danych do SIO w kontekście naliczenia części oświatowej potrzeby oświatowej dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do nowego SIO.
• Przypisanie uczniów do oddziałów podstawowych i dodatkowych – wskazanie kiedy uczeń powinien być w dwóch oddziałach.
• Uczeń niezweryfikowany – postępowanie wyjaśniające dyrektora szkoły, weryfikacja ucznia a naliczenie potrzeby oświatowej na tego ucznia.
• Wprowadzenie orzeczeń uczniów, wraz z okresami obowiązywania oraz ich weryfikacja z poradnią, weryfikacja orzeczenia a naliczenie potrzeby oświatowej na to orzeczenie.
• Wprowadzenie pozostałych danych potrzeby oświatowej , dotyczących ucznia (nauczanie domowe, nauczanie indywidualne, bezpłatna nauka języka polskiego itd.).
• Wprowadzenie umów nauczycieli do potrzeby oświatowej (rodzaj umowy, tygodniowy wymiar zajęć, nieobecności, awans zawodowy).
• Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzeniu danych do potrzeby oświatowej – podejście praktyczne.
Oświata