1. Pojęcie, metody i rodzaje inwentaryzacji.
2. Cele kontroli zarządczej.
3. Kto odpowiada za przeprowadzenie inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych –
kierownik jednostki, główny księgowy, a może kto inny?
4. Obowiązki kierownika jednostki, głównego księgowego, przewodniczącego i członków komisji
inwentaryzacyjnej.
5. Środki trwałe – wybrane problemy: definicja środka trwałego, budynki, zespoły komputerowe, część składowa, dodatkowa i peryferyjna środka trwałego, środki trwałe niskocenne, grunty.
6. Tworzenie obiektów inwentarzowych, nadawanie i znakowanie obiektów inwentarzowych
numerami inwentarzowymi.
7. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury: rodzaje aktywów podlegających spisowi z natury. Co to jest teren strzeżony? Jak często i w jakim terminie należy przeprowadzić spis z natury? Właściwe przy-gotowanie się do inwentaryzacji – wskazówki praktyczne, spis z natury „krok po kroku”, spis z natury metodą tradycyjną, czy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – wady i zalety, arkusz spisu z natury, rodzaje różnic inwentaryzacyjnych, ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych, prawidło-wa likwidacja środków trwałych.
8. Jak poradzić sobie ze spisem z natury, jeśli księga inwentarzowa jest niekompletna, a środki
trwałe nie są oznakowane numerami inwentarzowymi? Wskazówki praktyczne.
9. Kiedy mamy do czynienia ze środkami trwałymi, do których dostęp jest znacznie utrudniony
lub których spisanie z przyczyn uzasadnionych jest niemożliwe?
10. Jak uniknąć nieprawidłowości w inwentaryzacji?
11. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w jednostkach
kontrolowanych przez RIO?
12. Organizacja, przebieg i rozliczanie inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą
(CUW). Kto formalnie zarządza inwentaryzację i kto za nią odpowiada – kierownik jednostki obsługu-jącej, czy kierownik jednostki obsługiwanej?
13. Inwentaryzacja w drodze uzyskania potwierdzenia stanu aktywów: rodzaje aktywów
podlegających potwierdzeniu, potwierdzenie stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych. Czy do 15 stycznia mamy wysłać druk potwierdzenia salda należności, czy otrzymać zwrotną odpowiedź kontrahenta? Przebieg inwentaryzacji. Formularz potwierdzenia stanu należności. Co, jeśli kon-trahent nie potwierdzi stanu należności? Czy inwentaryzować tzw. „salda zerowe”? Czy inwentaryzować salda opiewające na drobne kwoty? Przyczyny rozbieżności między stanami księgowymi należności. Inwentaryzacja powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.
14. Inwentaryzacja drogą weryfikacji: aktywa i pasywa podlegające weryfikacji, termin
przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze weryfikacji. Porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami, czyli jak udokumentować inwentaryzację w drodze weryfikacji? Uwagi praktyczne.
15. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, RIO oraz stanowisko Komitetu Standardów rachunkowości
w zakresie inwentaryzacji, KSR NR 11.
16. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w procesie inwentaryzacji.
17. Inwentaryzacja, a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
18. Rola i znaczenie instrukcji inwentaryzacyjnej.
19. Instrukcja inwentaryzacyjna – wzór.
20. Porozumienie w sprawie inwentaryzacji jednostki obsługującej z jednostkami objętymi wspólną
obsługą – wzór.
Oświata