DZIEŃ I. 30 stycznia 2023 r.
„TWORZENIE ZESPOŁÓW”
Podczas tego modułu kursu przedstawimy zasady budowania silnego i lojalnego zespołu, opartego na indywidualnych wartościach każdego pracownika/opiekuna. Określenie roli w zespole każdego z jego członków jest niezbędne do odpowiedzialnego podejścia do pracy. Omówione zostaną sposoby pracy z miękkimi umiejętnościami pracownika, a także radzenia sobie z konfliktami, które są naturalnym procesem formowania się zespołów.
1. Cel i misja zespołu żłobkowego.
2. Silne cechy zespołu:
• 5 dysfunkcji pracy zespołowej – Patrick Lencioni.
3. Komunikacja – umowa na czas nie tylko konfliktów.
4. Rytm dnia w żłobku/przedszkolu:
• Kolejność zadań.
• Podział obowiązków.
Dzień II. 31 stycznia 2023 r.
„PROCEDURY”
Uczestnicy poznają mechanizmy, które pozwolą na właściwszy podział/przydział obowiązków, łatwiejszą, sprawniejszą realizację tych obowiązków oraz umożliwią sprawowanie nadzoru. Przedstawione procedery umożliwią usystematyzowanie powierzonych czynności oraz ustalenie obszarów delegowania zadań. Ponadto pozwolą na samodzielną ocenę przez pracownika „jak zrobić coś lepiej i wydajniej”. Omówione i proponowane rozwiązania pomogą zapobiegać procesowi wypalenia zawodowego.
1. Zasady tworzenia mechanizmów budowania zadań i obowiązków na stanowisku pracy.
2. Zasady używania mechanizmów.
3. Wzory mechanizmów.
Dzień III. 1 lutego 2023 r.
„PROCESY ADAPTACYJNE W KONTEKŚCIE PRACY ZESPOŁU I JEGO OBOWIĄZKÓW”
Podczas tego dnia skupimy się na poznaniu najtrudniejszej części pracy opiekuna m.in.: procesów adaptacyjnych, tworzenia nowych grup dzieci, rozbudowywania już istniejących. Zaproponowane podczas szkolenia procesy pozwolą umocnić i pogłębić umiejętność stosowania narzędzi do kontrolowania emocji i radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Następnym bardzo ważnym aspektem, który przeanalizujemy jest zaufanie w miejscu pracy. Dzięki poznanym procesom zbudujemy zaufanie, wzajemny szacunek, a dobra atmosfera sprawi, że bardziej zaangażujemy się w powierzane nam zadania.
1. Strategie wypracowane w czasach pandemii.
2. Rytm łagodnej adaptacji w czasie pandemii i nie tylko.
3. Obowiązki rodzica.
4. Obowiązki placówki.
5. Adaptacja „na głęboką wodę”.
6. Lęk separacyjny:
• praca w żłobku, przedszkolu/zalecenia,
• praca w domu zalecenia.
Oświata