Obsługa wspólna w samorządach - czyli CUW od strony praktycznej. Zadania, obowiązki, zakresy upoważnień i odpowiedzialności

Szkolenie potwierdzone - termin gwarantowany

szkolenie w formule on-line
Szkolenie w dniach 14-15 grudnia 2021
Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.
Dzień I: Organizacja samorządowego centrum usług wspólnych. Modele funkcjonowania i regulacje prawne.
1. Zakres odpowiedzialności nieadekwatny do ilości realizowanych zadań.
2. Modele prowadzenia obsługi finansowej, księgowej i administracyjnej jednostek oświatowych przez gminy i powiaty.
3. Uwarunkowania formalno-prawne dotyczące wspólnej obsługi:
- Raport NIK w zakresie kontroli realizacji zadań w jst przez ZEAS-y.
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja przepisów ustaw samorządowych (dot. gmin, powiatów, samorządów województw) oraz innych ustaw i ich wpływ na realizację zadań.
- Idea Centrum Usług Wspólnych. Jak zapewnić wspólną obsługę, w szczególności w zakresie: finansowym, rachunkowym, organizacyjnym, administracyjnym i innym? Tyle odpowiedzialności – ile zadań.
- Zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego – niezatrudnianie głównych księgowych.
- Zasady powierzania obowiązków w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości do Samorządowego Centrum Usług Wspólnych – zmiany ustawy o rachunkowości.
- Podstawa prowadzenia obsługi finansowo-księgowej jednostek organizacyjnych jst - stosowne uchwały organu stanowiącego jst; porozumienie między jednostką obsługiwaną a obsługującą; zasady przepływu informacji między jednostką obsługiwaną a obsługującą.
- Jednostki obsługujące: powołana nowa jednostka; urząd gminy, istniejąca jednostka organizacyjna.
- Jednostki obsługiwane: jednostki oświatowe; jednostki pomocy społecznej; zakłady budżetowe; instytucje kultury; inne samorządowe osoby prawne.
- Zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego.
- Zasady powierzania obowiązków w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości do Samorządowego Centrum Usług Wspólnych – zmiany ustawy o rachunkowości.
- Uprawnienia oraz zakres zadań realizowanych przez CUW. Zmiana odpowiedzialności kierownika jednostki obsługującej i obsługiwanej za gospodarkę finansową, na gruncie zmian ustawy o finansach publicznych.
- Główny księgowy w CUW.
4. Praktyczne aspekty wdrażania zmian w zakresie CUW w samorządzie, w którym dotychczas nie funkcjonowała jednostka obsługi placówek oświatowych (ZEAS) – trzy modele.
5. Praktyczne aspekty wdrażania zmian w zakresie CUW w samorządzie, w którym funkcjonuje jednostka obsługi placówek oświatowych (ZEAS) – a samorząd zamierza objąć wspólną obsługą również jednostki pomocy społecznej, instytucje kultury i inne – trzy modele.
6. Praktyczne aspekty wdrażania zmian w zakresie CUW w samorządzie, w którym funkcjonuje jednostka obsługi placówek oświatowych (ZEAS) – a samorząd zamierza nadal prowadzić wspólną obsługą placówek oświatowych.
7. Zalety i wady wdrożenia samorządowych centrów usług wspólnych. Niebezpieczeństwa objęcia wspólną obsługą jednostek, którym ustawy szczególne przypisały samodzielność w gospodarowaniu mieniem i posiadanymi środkami.
Oświata