Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, które ma na celu usystematyzowanie wiedzy o obowiązujących podstawach prawnych i zasadach organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach, w tym działań kierowniczych dotyczących procesu wspomagania rozwoju uczniów i nauczycieli po powrocie do nauki stacjonarnej.
Usystematyzowanie obowiązujących podstaw prawnych oraz omówienie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
Ukierunkowanie działań dyrektorów, jako organizatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, w celu wypełnienia podstawowych założeń wsparcia rozwoju każdego ucznia.
Analiza szczegółowych aspektów organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej i kształcenia specjalnego.
Omówienie roli i zasad organizacji: wczesnego wspomagania rozwoju, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego nauczania i zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, indywidualnego programu i toku kształcenia, pracy z uczniem uzdolnionym, wsparcia nauczyciela wspomagającego.
Wskazanie zasad organizacji zakresu wsparcia dla uczniów i nauczycieli po powrocie do nauki stacjonarnej.
Podstawy prawne dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współdziałaniu organu prowadzącego z dyrektorami i rodzicami uczniów.
Dyrektor jako organizator pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole: planowanie, zadania, nadzór (monitorowanie, wspomaganie, ewaluacja wewnętrzna), kontrola, ocena efektywności udzielonej pomocy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako zadanie statutowe każdej szkoły i przedszkola, aktualizacja i dostosowanie prawa wewnątrzszkolnego do zmiennych form kształcenia i realizacji pomocy uczniom po powrocie z nauki zdalnej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i organizacja kształcenia specjalnego w arkuszu organizacyjnym i aneksach.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w etatowych zadaniach wynikających z pensum i czynnościach specjalistów zatrudnionych w szkołach.
Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej: rola, zadania, dokumentacja, efekty, wnioski.
Zespół ds. pomocy nauczycielom po powrocie do nauki stacjonarnej - komunikacja, relacje, zespoły zadaniowe, kreowanie jakości pracy poprzez współdziałanie.
Rozpoznawanie problemów uczniów w sferze emocjonalnej, społecznej i fizycznej - działania profilaktyczne i promujące zdrowie w związku z pandemią.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci - pierwszy element systemowego wsparcia rozwoju dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze – zasady organizacji rewalidacji indywidualnej i grupowej.
Indywidualne nauczanie dzieci i młodzieży, a zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
Indywidualny program i tok kształcenia - warunki realizacji.
Organizacja pracy z uczniem uzdolnionym w zadaniach dyrektora/nauczycieli.
Formy i sposoby współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi placówkami edukacyjnymi działającymi na rzecz dziecka.
Wewnątrzszkolna diagnoza potrzeb jednostek oświatowych w zakresie wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zależność między diagnozą a trafnością udzielanego wsparcia uczniom - zadania szkoły wynikające z obowiązku realizacji przepisów rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno – pedagogicznej i wymagań państwa.
Powiązanie zapisów zawartych w orzeczeniu/opinii z obowiązkiem realizacji przez szkołę/przedszkole odpłatnych zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Nauczyciel wspomagający - zakres zadań, obowiązków, efektywność pracy z uczniem/uczniami oraz nauczycielami.
Umiejętności korzystania z aktualnych instrumentów prawnych i finansowych w organizowaniu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów w szkole i przedszkolu – organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącym procesie edukacyjnym i wychowawczo- opiekuńczym każdego nauczyciela i specjalisty.
Projektowanie i koordynacja pomocy i kształcenia specjalnego– zadania nauczycieli i specjalistów, w tym w warunkach czasowego ograniczenia funkcjonowania placówki edukacyjnej.
Wnioski z nadzoru w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej- efektywność świadczonej pomocy uczniom, kierunki planowania działań pomocowych w kolejnym roku szkolnym.
Dyrektorzy szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych, nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w tych placówkach, członkowie zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dyrektorzy CUW-ów, ZEAS-sów, pracownicy jst odpowiedzialni za zadania związane z zarządzaniem oświatą.
Trener, edukator, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.
Oświata