• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Podział potrzeb oświatowych na 2025 r. Nowy algorytm, zastępujący subwencję oświatową

Miejsce
Internet
Termin
21 listopada 2024
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
399 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie skierowane do przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego (JST), dyrektorów szkół, pracowników wydziałów oświaty oraz osób odpowiedzialnych za planowanie i zarządzanie budżetem w sektorze oświaty. Zmiany w systemie finansowania oświaty w 2025 roku, zastępujące dotychczasową subwencję oświatową nowym algorytmem podziału potrzeb, mają znaczący wpływ na sposób planowania i realizacji budżetu oświatowego. Szkolenie pomoże uczestnikom zrozumieć nowe zasady finansowania i przygotować się do skutecznego zarządzania środkami na potrzeby oświatowe.

Ważne informacje o szkoleniu

Od 2025 roku następują rewolucyjne zmiany w dochodach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w finansowaniu zadań oświatowych. Subwencja oświatowa odchodzi do historii, oświatę samorządy sfinansują z dochodów własnych, naliczonych według tzw. potrzeb oświatowych.

Podczas proponowanego szkolenia omówimy:

  • nowy algorytm, zastępujący subwencję oświatową,
  • zasady ustalania i podziału potrzeb oświatowych,
  • zmiany w zakresie finansowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • jak optymalizować wydatki oświatowe w nowym systemie.

Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN, który był odpowiedzialny za naliczenie części oświatowej subwencji ogólnej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie zasad, związanych z podziałem części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.
  • Zrozumienie przyczyn otrzymywania subwencji o określonej wysokości, a także wskazanie, jak na podstawie posiadanych danych, można optymalizować wydatki na oświatę.
  • Poznanie sposobów szacowania subwencji ostatecznej na podstawie subwencji wstępnej oraz metody wieloletniego planowania dochodów subwencyjnych.
  • Omówienie zmian w finansowaniu orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, zależności wysokości naliczonych środków od przypisanych uczniowi godzin wsparcia.
  • Poznanie wskaźników zwiększających i zmniejszających liczbę uczniów oraz zwiększających liczbę orzeczeń.
  • Omówienie zasad weryfikacji danych do potrzeb oświatowych wg nowego terminarza i ponownego przeliczenia potrzeb oświatowych po skończonym roku.
  • Możliwość konsultacji, podczas zajęć, kwestii problemowych i uzyskania odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki szkolenia.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Subwencja oświatowa przechodzi do historii. Nowe zasady naliczania środków na oświatę.
  2. Ogólny skrót nowego systemu finansowania samorządów - bez tego nie zrozumiemy nowego finansowania oświatowy.
  3. Aspekty prawne – nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i rozporządzenie w sprawie sposobu podziału łącznych potrzeb oświatowych.
  4. Zasady ustalania łącznych potrzeb oświatowych.
  5. Zasady podziału łącznych potrzeb oświatowych.
  6. Kto dostanie subwencję wg nowych zasad? Kto nie dostanie? Jak na to wpłynie podział potrzeb oświatowych?
  7. Wysokość finansowego standardu A na 2025 r.
  8. Uczniowie do 5 lat w podziale potrzeb oświatowych. Nowe wagi.
  9. Wagi na pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu i zwiększenie wag w szkole podstawowej. Na co wystarczą?
  10. Gruntowna zmiana finansowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Zależność finansowania od przypisanych uczniowi godzin wsparcia.
  11. Jaka liczba godzin wsparcia dla ucznia z orzeczeniem jest optymalna finansowo? Kiedy warto dodać godzinę uczniowi, a kiedy nawet dwie godziny?
  12. Nowy termin naliczania danych z SIO.
  13. Wskaźniki zwiększające i zmniejszające liczbę uczniów.
  14. Wskaźniki zwiększające liczbę orzeczeń.
  15. Weryfikacja danych do potrzeb oświatowych wg nowego terminarza.
  16. Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych po skończonym roku. Wpływ na finanse samorządu.
  17. Jak powinna wyglądać nowa metryczka?
  18. Wskaźnik Di – zależność wysokości subwencji od nauczycieli zatrudnionych przez samorząd. Jak etaty nauczycieli wpływają na wysokość subwencji oświatowej?
  19. Nowa rzeczywistość finansowa w zakresie zatrudniania nauczycieli dla samorządów nieotrzymujących subwencji?
  20. Świadoma polityka kadrowa samorządu – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Jak dokładnie policzyć, o ile zmniejszy się subwencja przy zatrudnieniu nauczyciela początkującego, a o ile zwiększy się przy zatrudnieniu nauczyciela dyplomowanego?
  21. Godziny ponadwymiarowe i wakaty w arkuszu organizacji szkół a wysokość subwencji – problem dla samorządu?
  22. Dane wykazane w SIO a wysokość potrzeb oświatowych – prawidłowe wykazanie zadań w SIO a wysokość naliczonych potrzeb oświatowych. Na co należy szczególnie uważać po zmianach, aby nie stracić finansowania?
  23. Rezerwa subwencji wg nowych zasad.
  24. Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne wg nowych zasad.
  25. Odpowiedzi na pytania.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego – wójtowie, burmistrzowie, skarbnicy, pracownicy wydziałów oświaty, budżetu, wszyscy zainteresowani problematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu, odpowiedzialnego za SIO oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 19 listopada 2024 r.