• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Projekt planu finansowego na 2025 r. w nowym systemie finansowania samorządów. Jak oszacować wydatki na 2025 rok i jak je optymalizować?

Miejsce
Internet
Termin
23 października 2024
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
399 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie przygotowanie uczestników do skutecznego opracowania planu finansowego na rok 2025, z naciskiem na optymalizację wydatków. Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć realistyczne i efektywne budżety, które uwzględniają zarówno potrzeby placówki, jak i ograniczenia finansowe.

Ważne informacje o szkoleniu

Procedowana ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego znacząco zmienia system finansowania oświaty. Termin prac nad tą ustawą nieszczęśliwie zbiega się w czasie projektowania planów finansowych placówek oświatowych i jst. Proponujemy zatem Państwu udział w szkoleniu, podczas którego przekażemy wiedzę niezbędną do przygotowania planu finansowego jednostki oświatowej na 2025 r. w ujęciu praktycznym. Oprócz aspektów prawnych i proceduralnych, skupimy się na kwestiach dotyczących efektywności finansowej, możliwych działaniach, skutkujących realnymi oszczędnościami dla budżetu szkoły i samorządu w zderzeniu z nowym systemem finansowania wydatków samorządów na oświatę.

Szkolenie skierowane jest zarówno dla dyrektorów szkół, przedszkoli, jak i przedstawicieli organów prowadzących, odpowiedzialnych za planowanie oraz optymalizację wydatków oświatowych. Poprowadzi je ceniony ekspert, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania planów finansowych szkół i przedszkoli na 2025 r. zgodnie z nowymi przepisami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
  • Omówienie aspektów prawnych oraz proceduralnych planowania wydatków szkoły i przedszkola na kolejny rok budżetowy, z podkreśleniem efektywności finansowej planowanych wydatków.
  • Dużą uwagę skupimy na racjonalnych działaniach przy ustalaniu planu finansowego, które będą skutkować realnymi oszczędnościami dla budżetu dyrektora i budżetu samorządu, uwzględniając zarówno wpływ na dochody (subwencja oświatowa i dotacje celowe), jak i wydatki.
  • Szkolenie poprowadzi wieloletni pracownik MEN, który jest autorem m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Nowe zasady finansowania samorządów od 2025 r.
2. Likwidacja subwencji oświatowej. Likwidacja dotacji przedszkolnej.
3. Subwencja wg nowych zasad dla jednych, brak subwencji dla drugich.
4. Nowe informacje od Ministra Finansów do projektów uchwał budżetowych, otrzymane do 15 października 2024 r.
5. Podział potrzeb oświatowych. Główne założenia projektu na 2025 r.
6. Przeznaczanie środków na kształcenie specjalne w nowym systemie finansowania.
7. Środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad.
8. Ponowne przeliczenie potrzeb oświatowych po skończonym 2025 r., w tym w zakresie orzeczeń.
9. Zasady gospodarowania środkami publicznymi.
10. Ustawa o finansach publicznych. Plan finansowy. Tworzenie projektu planu finansowego. Realizacja w ciągu roku.
11. Klasyfikacja budżetowa.
12. Możliwość dokonywania zmian w planie.
13. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności: 
• na jakie wydatki naliczone będą potrzeby oświatowe?
• jakie dane wpływają na ich wysokość?
• jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?
14. Wielkość oddziału kluczowym czynnikiem wpływającym na optymalizację finansów.
15. Świadoma polityka kadrowa samorządu i dyrektorów szkół – czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu.
16. Godziny ponadwymiarowe:
• korzyści i ograniczenia,
• wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego,
• umiejętne wykorzystanie godzin ponadwymiarowych przez dyrektora szkoły jako optymalizacja wydatków ponoszonych przez samorząd na oświatę.
17. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
18. Świetlica szkolna – jak wykorzystać godziny ponadwymiarowe nauczycieli?
19. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
20. Zatrudnianie specjalistów. 
21. Nauczanie indywidualne i zindywidualizowana ścieżka kształcenia – finansowe wyzwanie dla samorządu.
22. Wydatki i dochody na prowadzenie niektórych oddziałów: oddział przygotowawczy, oddział integracyjny, oddział sportowy, oddział dwujęzyczny itd.
23. Dane wykazane w SIO a wysokość potrzeb oświatowych – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu SIO a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy szczególnie uważać, aby nie stracić finansowania w subwencji?
24. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka.
25. Odpowiedzi na pytania uczestników.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przedstawiciele samorządów, w tym wójtowie, burmistrzowie, prezydenci i starostowie, sekretarze, dyrektorzy i pracownicy wydziałów oświaty/edukacji, CUW-ów i ZEAS-ów oraz dyrektorzy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 21 października 2024 r.