• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dotacja na uczniów niepełnosprawnych – jak prawidłowo liczyć godziny wsparcia w nowym systemie? Jak prawidłowo realizować orzeczenia? Jak prawidłowo wydatkować dotację na kształcenie specjalne?

Miejsce
Internet
Termin
12 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie z zakresu oświaty, przedmiotem którego będzie rozliczanie dotacji na uczniów niepełnosprawnych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówimy zasady związane z przeznaczaniem przez dotowaną szkołę lub placówkę dotacji na uczniów objętych kształceniem specjalnym, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych od 2025 roku, czyli uzależnieniem naliczenia dotacji i jej wysokości od liczby godzin wsparcia dla ucznia niepełnosprawnego.
  • Proponowane szkolenie pozwoli wyjaśnić wątpliwości w zakresie przeznaczania dotacji na uczniów, objętych kształceniem specjalnym, w szczególności podczas zajęć warsztatowych, na których uczestnicy razem z prowadzącym rozwiążą praktyczne przykłady.
  • Uzyskana podczas szkolenia wiedza pozwoli uniknąć ryzyka nierozliczenia dotacji na kształcenie specjalne i jej zwrotu do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
  • Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN, odpowiedzialny za dotacje oświatowe, autorka przepisów, określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie zasad związanych z przeznaczaniem przez dotowaną szkołę lub placówkę dotacji na uczniów, objętych kształceniem specjalnym, tj. obowiązku wydatkowania przez dotowane szkoły i placówki środków na kształcenie specjalne, w kwocie nie niższej niż wysokość dotacji, otrzymanej na tych uczniów.
  • Wytłumaczenie zmian w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którymi naliczanie dotacji i jej wysokość zależy od liczby godzin wsparcia dla ucznia niepełnosprawnego.
  • Zdobycie wiedzy na temat rozliczania dotowanych szkół i placówek z wymogów przeznaczania dotacji na uczniów, objętych kształceniem specjalnym, poznanie sprawnych sposobów spełniania wymogów art. 35 ust. 4 i 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym kalkulacji kwot dotacji według ustawowych wzorów.
  • W ramach szkolenia zostaną zrealizowane użyteczne ćwiczenia na przykładach – część szkolenia zostanie przeprowadzona w formie warsztatów, podczas których uczestnicy razem z prowadzącym będą rozwiązywać praktyczne przykłady.
  • Możliwość uzyskania odpowiedzi na kwestie problemowe związane z tematyką szkolenia.
zwiń
rozwiń
Program

1. Aspekty prawne – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych:
• nowy system finansowania oświaty – potrzeby oświatowe naliczane według liczby godzin wsparcia,
• co nowy system zmienił w dotacjach?
2. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETów a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę oraz naliczenie godzin wsparcia do dotacji. Jakie znaczenie mają prawidłowe zapisy w IPEtach dla prawidłowego naliczenia i rozliczenia dotacji?
3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów:
• jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? 
• jak utrzymać wysokie finansowanie uczniów niepełnosprawnych na obecnym poziomie? 
• jak prawidłowo zliczyć godziny wsparcia do dotacji, aby nie zwracać dotacji pobranej w nadmiernej wysokości (błędne zliczenie godzin)? 
• kalkulator w arkuszu kalkulacyjnym do zliczania godzin wsparcia – przykłady praktyczne (kalkulator zostanie udostępniony uczestnikom szkolenia).
4. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku a wydatki na kształcenie specjalne. Warunki otrzymania dotacji na bieżącą liczbę uczniów – dane w SIO wg stanu 15 maja (15 czerwca), planowana liczba uczniów a bieżąca liczba uczniów do dotacji – zależności.
5. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej:
• prawidłowy sposób wykazywania orzeczeń w SIO – godziny wsparcia wpisywane do SIO a wysokość dotacji,
• prawidłowe uzupełnienie danych,
• obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku,
• przykłady praktyczne wypełnienia SIO na rzeczywistej aplikacji w zakładce orzeczenia,
• jakie różnice występują przy wykazywaniu godzin wsparcia w SIO a zliczaniem ich do dotacji?
6. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne – podejście praktyczne:
• co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne?
• jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków?
• jak wykazywać koszty wspólne?
• jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów?
• wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, 
• wydatki bieżące a wydatki majątkowe, 
• doskonalenie nauczycieli.
7. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach – wydatki niezbędne na kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Praktyczne warsztaty.
8. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w szkołach – wzór zawarty w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Praktyczne warsztaty.
9. Limity na wynagrodzenia nauczycieli, które można pokryć z dotacji. Jakie są limity brutto, limit całoroczny, a co z pochodnymi od wynagrodzeń.
10. Na jakie zapisy w statucie przedszkola/szkoły zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego wydatkowania dotacji na kształcenie specjalne?
11. Regulamin wynagradzania pracowników a premie dla nauczycieli finansowane z dotacji. Przykład regulaminu w zakresie dodatków na kształcenie specjalne.
12. Prawidłowa realizacja orzeczeń na podstawie przepisów prawa – minimalne wymagania, które musi spełnić przedszkole/szkoła.
13. Prawidłowy sposób zatrudnienia nauczycieli do realizacji kształcenia specjalnego – kwalifikacje wymagane zgodnie z przepisami prawa oraz forma zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie i faktura – kiedy są dopuszczalne?).
14. Kontrola wykorzystania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – konsekwencje błędnego rozliczenia dotacji.
15. Zwrot dotacji niewykorzystanej, wydatkowanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości – konsekwencje prawne, sposób naliczania ustawowych odsetek.
16. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • dyrektorzy, księgowi, przedstawiciele organów prowadzących szkoły i placówki niesamorządowe (niepubliczne i publiczne), którzy otrzymują dotacje oświatowe,
  • pracownicy samorządu, którzy rozliczają te dotacje- wydziałów oświaty, CUW i ZEAS.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 7 lat pracownik MEN. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu, potem pracownik w Departamencie Odpowiedzialnym za Finansowanie Zadań Oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki, odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o Systemie Informacji Oświatowej, zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Joanna Kulas
Koordynator szkoleń, koordynator forów samorządowych
tel. 17 862 69 64
joanna.kulas@frdl.rzeszow.pl
Barbara Jemioło-Róg
Specjalista ds. szkoleń
tel. 17 862 69 64
barbara.jemiolo@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 9 czerwca 2025 r.