• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

System Informacji Oświatowej – weryfikacja przez samorządy danych do potrzeb oświatowych na 2026 rok - Lubelskie Forum Samorządowe

Miejsce
Internet
Termin
02 lipca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
350/430 zł
Zapisz się na szkolenie

Promocja cenowa dla przedstawicieli JST, zrzeszonych w Lubelskich Forach Samorządowych (lista wn).

Ważne informacje o sesji konsultacyjno-szkoleniowej

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Ośrodek Regionalny w Lublinie zaprasza Państwa do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum 

System Informacji Oświatowej – weryfikacja przez samorządy danych do potrzeb oświatowych na 2026 rok

Krok po kroku omówimy procedury potwierdzania i weryfikacji danych do potrzeb oświatowych przez samorządy. Szczególną uwagę poświęcimy nowemu sposobowi finansowania orzeczeń według godzin wsparcia realizowanych w ramach kształcenia specjalnego – ze sposobem weryfikacji tych godzin przez jst. 
Wskażemy:
• na jakie dane i terminy szczególnie zwrócić uwagę,
• które raporty w Strefie dla Zalogowanych powinny zostać sprawdzone,
• jak zweryfikować godziny wsparcia realizowane w ramach kształcenia specjalnego,
• jak i do kiedy można poprawić błąd w SIO wg stanu na dzień 15 czerwca, aby był uwzględniony do potrzeb oświatowych na kolejny rok.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Potwierdzanie prawdziwości danych wprowadzonych w SIO do naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu:
• Raporty w Strefie dla Zalogowanych – warsztaty. Prezentacja sposobu sprawdzania raportów dostępnych w Strefie dla Zalogowanych, które powinien sprawdzić pracownik samorządu, aby zweryfikować poprawność danych w SIO wprowadzonych przez placówki.
• Omówienie zestawienia zawierającego dane z SIO do naliczenia potrzeb oświatowych dla jst.
• Omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania uczniów i nauczycieli do potrzeb oświatowych przez szkoły i placówki – odpowiedzialność dyrektorów, ustawowe terminy.
• Omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania uczniów i nauczycieli do potrzeb oświatowych przez samorząd – rola samorządu w potwierdzaniu danych do potrzeb oświatowych ze szkół i placówek, a także ustawowe terminy ich potwierdzenia.
• Jak samorząd może zweryfikować poprawność danych wprowadzonych przez szkoły i placówki do SIO, tak aby otrzymać prawidłowo naliczone potrzeby oświatowe.
• Jak i do kiedy można poprawić błąd w SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia potrzeb oświatowych na danych z SIO - okres możliwych korekt danych SIO i brak możliwości takich korekt po określonej dacie.
• Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranych potrzeb oświatowych, 5-letni okres kontroli).
• Kontrola poprawności danych do potrzeb oświatowych z punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego. Możliwości i ograniczenia.
2. Omówienie danych wprowadzanych do SIO, które są używane przez MEN do naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu:
• Wprowadzanie danych do SIO w kontekście naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do SIO.
• Poprawne przypisanie uczniów do oddziałów podstawowych i dodatkowych – wskazanie kiedy uczeń powinien być w dwóch oddziałach.
• Uczeń niezweryfikowany – postępowanie wyjaśniające dyrektora szkoły/placówki, weryfikacja ucznia a naliczenie potrzeb oświatowych na tego ucznia.
• Uczeń przypisany jednocześnie w dwóch szkołach – jak samorząd może to sprawdzić. Procedura wyjaśniająca.
• Poprawne wprowadzenie orzeczeń uczniów, wraz z okresami obowiązywania oraz ich weryfikacja z poradnią. Omówienie nowego sposobu finansowania orzeczeń według godzin wsparcia realizowanych w ramach kształcenia specjalnego. W jaki sposób samorząd powinien zweryfikować godziny wsparcia wprowadzane przez szkoły i placówki – praktyczne warsztaty. Przedstawienie wzoru karty orzeczenia, która pozwoli sprawdzić godziny realizowane z IPET z godzinami wprowadzonym do SIO.
• Poprawne wprowadzenie pozostałych danych do potrzeb oświatowych, dotyczących ucznia (nauczanie domowe, nauczanie indywidualne, bezpłatna nauka języka polskiego, internaty, młodociany pracownik itd.). Omówienie raportów danych dziedzinowych dostępnych w Strefie Pracownika. Jak w raportach sprawdzić czas nauki języka polskiego i nieprzekroczenie ustawowego dozwolonego terminy.
• Poprawne wprowadzenie umów nauczycieli do potrzeb oświatowych (rodzaj umowy, tygodniowy wymiar zajęć, nieobecności, awans zawodowy).
• Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzeniu danych do potrzeb oświatowych – podejście praktyczne.
3. Praca z instrukcjami do SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.
4. Inne aspekty: ochrona danych osobowych a SIO, udzielanie upoważnień, terminy przekazywania danych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy szkół i placówek oraz dyrektorzy, wprowadzający dane do systemu, a także pracownicy samorządu, którzy muszą kontrolować czy dane, które przekazała szkoła są prawidłowe oraz potwierdzają prawdziwość danych subwencyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącej sesję

Przez 7 lat pracownik MEN. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu, potem pracownik w Departamencie Odpowiedzialnym za Finansowanie Zadań Oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki, odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o Systemie Informacji Oświatowej, zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Natalia Gmurkowska
Koordynator Forów Samorządowych Województwa Lubelskiego
tel. +48 502 525 121
n.gmurkowska@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Lubelskie Fora Samorządowe/ członkowskie JST (dane na dzień 20.06.2025): 
Abramów, Annopol, Bełżyce, Biała Podlaska (miasto), Biłgoraj (miasto i powiat), Bychawa, Chodel, Chrzanów, Czemierniki, Dęblin, Drelów, Garbów, Głusk, Godziszów, Firlej, Frampol, Hańsk, Janów Lubelski (powiat), Jastków, Józefów nad Wisłą, Kamionka, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Kock, Końskowola, Krynice, Krzczonów, Księżpol, Kurów, Leśniowice, Lubartów (gmina, miasto, powiat), Lublin (miasto), Ludwin, Łęczna (powiat), Łomazy, Łuków (powiat), Mełgiew, Miączyn, Michów, Międzyrzec Podlaski (gmina), Niedrzwica Duża, Niedźwiada, Niemce, Opole Lubelskie (gmina i powiat), Ostrów Lubelski, Puchaczów, Puławy (miasto i powiat), Rachanie, Rossosz, Sawin, Sosnowica, Spiczyn, Stanin, Siennica Różana, Strzyżewice, Szczebrzeszyn, Świdnik (miasto), Telatyn, Tomaszów Lubelski (gmina i powiat), Ulhówek, Uścimów, Wąwolnica, Włodawa (gmina, miasto), Wisznice, Wilków, Wohyń, Wojciechów, Wojsławice, Wola Uhruska, Ulan-Majorat, Wólka, Wysokie, Żółkiewka