• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Bezpieczeństwo pracownika jednostki pomocy społecznej

Przy zgłoszeniu do 24 października 2024 r. obowiązuje cena: 389 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie skierowane do pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej, przedmiotem którego będzie bezpieczeństwo pracowników socjalnych.Udział w szkoleniu pomoże uczestnikom skutecznie radzić sobie z trudnościami i zagrożeniami, z jakimi mogą się spotkać w codziennej pracy. Uczestnicy będą lepiej przygotowani do dbania o własne bezpieczeństwo oraz do udzielania wsparcia klientom w trudnych sytuacjach.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Ustawa o pomocy społecznej gwarantuje pracownikowi socjalnemu uprawnienia w zakresie jego bezpieczeństwa osobistego. Jednym z najważniejszych jej przepisów w tym zakresie jest ten, który stanowi, że pracownik socjalny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Oprócz ustawy o pomocy społecznej, ochronę prawną pracowników socjalnych regulują również inne przepisy, takie jak Kodeks pracy czy Kodeks cywilny. Oznacza to, że w przypadku popełnienia przestępstwa wobec pracownika socjalnego, w związku z wykonywaniem jego obowiązków, sprawca podlega surowszej odpowiedzialności karnej. Ma to zagwarantować możliwość wykonywania przez pracownika socjalnego jego obowiązków w bezpiecznych warunkach, będąc chronionym przed różnymi formami przemocy, zarówno fizycznej, jak i psychicznej.
  • Pracodawca jest też zobowiązany do organizowania szkoleń dla pracowników socjalnych podnoszących poziom bezpieczeństwa osobistego podczas wykonywania czynności zawodowych, co najmniej raz na 2 lata.
  • Proponowane szkolenie pozwoli jego uczestnikom spełnić ustawowy obowiązek, ale przede wszystkim zdobyć, odświeżyć lub usystematyzować wiedzę dotyczącą zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom jednostek pomocy społecznej, sposobów przeciwdziałania agresji ze strony podopiecznych, a także właściwego reagowania zarówno przez pracowników jak i kierowników placówek/pracodawców w przypadku wystąpienia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
  • Niezwykle ważne jest, aby pracodawcy i instytucje tworzyły bezpieczne warunki pracy oraz aby pracownicy socjalni korzystali ze wszystkich dostępnych form ochrony i wsparcia.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Dokładne zapoznanie się z obowiązującymi przepisami prawnymi, które regulują ich pracę i bezpieczeństwo jej wykonywania. Dzięki temu będą w stanie skuteczniej korzystać z przysługujących im praw oraz lepiej chronić siebie i swoich klientów.
• Zdobycie umiejętności w zakresie skuteczniej współpracy z różnymi instytucjami, takimi jak np. policja czy organizacje pozarządowe, co może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa pracownika.
• Poznanie technik zarządzania stresem i emocjami, co może wpłynąć na efektywność pracy z klientami i przeciwdziałania narastaniu agresji.
• Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
- Jakie techniki deeskalacji mogą być stosowane w pracy z klientami agresywnymi, aby zapewnić/podnieść bezpieczeństwo?
- Jakie obowiązki ma kierownictwo placówki w przypadku wystąpienia agresji wobec pracownika socjalnego?
- W jaki sposób pracownicy socjalni mogą rozwijać umiejętności radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach zawodowych?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Ochrona prawna pracownika socjalnego w świetle ustawy o pomocy społecznej i innych przepisów. 
2. Charakterystyka trudnego klienta i sytuacji trudnych:

• klient pod wpływem alkoholu,
• klient z zaburzeniami psychicznymi,
• klient agresywny,
• osoba z niepełnosprawnością,
• bezpieczeństwo pracownika.
3. Kształtowanie umiejętności z życia społecznego, niezbędnych do pracy z trudnym klientem:
• wstępne umiejętności społeczne, np. prowadzenie rozmowy,
• zaawansowane umiejętności społeczne, np. asertywność, proszenie o pomoc, przekonywanie innych,
• umiejętności emocjonalne, np. wyrażenie swoich uczuć, radzenie sobie z czyimś gniewem,
• umiejętności alternatywne wobec agresji, 
• umiejętności kontroli stresu, np. reakcje na niepowodzenie, radzenie sobie z presją.
4. Obowiązki kierownictwa placówki w sytuacji, w której pracownik pada ofiarą agresji - sposoby reakcji na przypadki agresji. 
5. Czy i kiedy kierownictwo jednostki ma obowiązek zawiadomienia organów ścigania o przypadku agresji?
6. Wnioski, zakończenie. 
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy jednostek pomocy społecznej w szczególności pracownicy socjalni, asystenci rodziny, asystenci osób niepełnosprawnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Od 1997 roku związana z pomocą społeczną. Obecnie pracuje w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Katowicach. Zajmuje się procesem wychowawczym dzieci przebywających w Regionalnej Placówce Opiekuńczo – Terapeutycznej w Bytomiu. Opiekun prawny osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi i chorującymi psychicznie. Kierownik Działu Poradnictwa Specjalistycznego Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Będzinie, konsultant ds. osób psychicznie chorych, Prezes Stowarzyszenia „Zaczarowana Pomoc”, pedagog opiekuńczo wychowawczy, certyfikowany konsultant psychoterapii pozytywnej, mediator rodzinny i karny, Wiceprzewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie, pracownik socjalny, kurator społeczny.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Przy zgłoszeniu do 24 października 2024 r. obowiązuje cena: 389 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 4 listopada 2024 r.