• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Bezpieczeństwo pracownika socjalnego. Sygnaliści w jednostkach pomocy społecznej. Szkolenie w ramach Lubelskiego Forum Pomocy Społecznej

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Ważne informacje o szkoleniu

Pracownicy socjalni w trakcie lub w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych często spotykają się z agresywnymi zachowaniami ze strony swych klientów, podopiecznych lub członków ich rodzin. Obowiązujący w kraju stan epidemii i związane z nim restrykcje stanowią dodatkowe źródło frustracji interesantów przejawiające się niestety aktami agresji. Powtarzające się ataki na pracowników ośrodków pomocy społecznej wskazują na rosnące zagrożenie przejawami agresji a praktyka wykazuje, że ignorowanie takich zachowań powoduje jedynie ich eskalację. Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu, podczas którego omówimy prawne i praktyczne aspekty związane z przypadkami zagrożenia bezpieczeństwa pracowników socjalnych oraz właściwe metody reagowania w przypadku ich wystąpienia.

W drugiej części Forum zostanie omówiony ważny temat dot. sygnalistów w jednostkach pomocy społecznej, który również powiązany z bezpieczeństwem pracowników sfery socjalnej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie prawnych oraz praktycznych aspektów postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu pracownika socjalnego.
  • Umożliwienie spełnienia wymogów wynikających z art. 121 ust. 2c ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z którym pracownik socjalny ma prawo do szkoleń podnoszących poziom bezpieczeństwa osobistego podczas wykonywania czynności zawodowych.
  • Omówienie obowiązków kierownictwa jednostki, w której pracownik padł ofiarą agresji.
  • Możliwość czynnego uczestnictwa w szkoleniu poprzez zadawanie pytań i ćwiczenia praktycznych umiejętności.
  • Omówienie obowiązków sygnalisty oraz jego funkcjonowania w jednostkach pomocy społecznej.
zwiń
rozwiń
Program

I. Bezpieczeństwo pracownika socjalnego (w godzinach 9.00 – 12.00)
1. Pojęcie i formy agresywnych zachowań:
• agresja słowna,
• agresja fizyczna.
2. Praktyczne aspekty postępowania pracowników pomocy społecznej wobec specyficznych grup:
• osoby pod wpływem alkoholu i środków psychoaktywnych,
• osoby odmawiające przestrzegania wymogów sanitarnych związanych z przeciwdziałaniem Covid-19,
• stosowanie środków przymusu bezpośredniego wobec osób agresywnych w placówkach pomocy spo-łecznej
3. Obowiązki kierownictwa placówki w sytuacji, w której pracownik pada ofiarą agresji - sposoby reakcji na przypadki agresji. Czy i kiedy kierownictwo jednostki ma obowiązek zawiadomienia organów ścigania o przypadku agresji?
4. Ochrona pracowników pomocy społecznej przy użyciu środków prawa karnego:
• kwalifikacja agresywnych zachowań w kodeksie karnym,
• sposoby i formy dokumentowania zachowań agresywnych,
• personel socjalny jako pokrzywdzony w postępowaniu karnym,
• odszkodowanie i zadośćuczynienie w procesie karnym.
5. Ochrona prawno-karna personelu ośrodków pomocy społecznej na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych:
• sytuacje, w których personel socjalny wykonujący obowiązki zawodowe korzysta z ochrony przewi-dzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
• skutki ochrony na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych dla pokrzywdzonego i sprawcy.
6. Hejt w Internecie - podstawowe zasady reakcji.
7. Zasady sporządzania podstawowych pism procesowych, m.in.:
• zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
• wniosek dowodowy,
• wniosek o naprawienie szkody w postępowaniu karnym.
8. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.


II. Sygnaliści w jednostkach pomocy społecznej (w godzinach 12.15 – 14.00)
1. Obowiązki podmiotów publicznych, wynikające z konieczności realizacji przepisów Dyrektywy o sygnalistach w zgodzie z obowiązującymi przepisami krajowymi oraz europejskimi.
2. Jak wdrożyć Dyrektywę w podmiotach publicznych:
• podmioty zobowiązane na gruncie dyrektywy, 
• co ze zwolnieniem z obowiązku gmin liczących mniej niż 10 000 mieszkańców lub zatrudniających mniej niż 50 pracowników lub innych podmiotów, zatrudniających mniej niż 50 pracowników?
• czym są naruszenia i jakie naruszenia może zgłaszać sygnalista?
3. Zgłoszenie nieprawidłowości i naruszeń, zawiadomienie i jego elementy. Dane osobowe sygnalisty. A co z anonimami?
4. Proces a procedura (niezbędne elementy procedury) - omówienie koniecznych elementów procedury i ich etapów. 
5. Kanały zgłoszeń wewnętrznych.
6. Jak zapewnić poufność, ochronę tożsamości sygnalisty.
7. Wyznaczenie osoby, działu, compliance officer, radcy prawnego, koordynatora ds. zgodności czy ze-wnętrznego podmiotu itp. – czyli kto będzie odbierał zgłoszenia i prowadził postępowanie u nas w organi-zacji? Rola tych osób w postępowaniu. 
8. Postępowanie sprawdzające a informacja zwrotna do sygnalisty. Terminy. 
9. Odmowa wszczęcia postępowania wyjaśniającego – w jakich sytuacjach?
10. Wszczęcie postępowania wyjaśniającego, konieczne czynności, dowody, rozmowy, spotkania itp. Plan i harmonogram podejmowania czynności.
11. Szkolenia pracowników, obowiązki informacyjne. Jak namówić do zgłoszeń? Jak zapewnić bezpieczeństwo sygnalistom? Zmiana kultury organizacji, zmiana podejścia pracowników. 
12. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy, Kierownicy, Pracownicy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej województwa lubelskiego

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzący temat "Bezpieczeństwo pracownika socjalnego": radca prawny, wieloletni wykładowca akademicki. Od ponad 20 lat specjalizuje się problematyce ochrony prawnej osób wykonujących zawody medyczne oraz pracowników pomocy społecznej. Od 2000 r. regularnie prowadzi autorskie szkolenia z prawa dla przedstawicieli organów pomocy społecznej oraz ochrony zdrowia. Współpracuje z samorządami zawodowymi środowisk medycznych. Autor wielu publikacji oraz analiz z zakresu prawa medycznego, prawa ubezpieczeń, postępowania karnego. Sędzia Sądu Dyscyplinarnego Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lublinie.

Prowadzący temat "Sygnaliści w jednostkach pomocy społecznej"" praktyk, radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych, zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału dla wszystkich zainteresowanych z województwa lubelskiego: 279,00 zł.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.lublin.pl lub mailem na adres forumsamorzadowe@frdl.lublin.pl do 14 grudnia 2021 r. Karta dostępna na stronie http://frdl.lublin.pl/fora/forum-pomocy-spolecznej/najblizsze-spotkania 
UWAGA: Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.