• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kontrola zarządcza w jednostkach pomocy społecznej (pcpr, cus, ops)

online
Miejsce
Internet
Termin
05 listopada 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 22 października 2024 r. cena wynosi 409 zł netto/os.

Kontrola zarządcza jest bardzo istotnym zagadnieniem w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, w związku z tym proponujemy Państwu szkolenie, które wyjaśni najważniejsze element kontroli zarządczej, m.in. jej cele, standardy czy zarządzanie ryzykiem.

Ważne informacje o szkoleniu

Kontrola zarządcza jest procesem długofalowym. Najważniejszą jej częścią jest wyznaczanie celów i zadań oraz monitorowanie ich realizacji. Aby wdrożyć kontrolę zarządczą w jednostce pomocy społecznej, należy wskazać cel jej funkcjonowania, odpowiadający istniejącym w Ośrodku procedurom: zarządzeniom, instrukcjom, zakresom obowiązków i upoważnień, systemowi bezpieczeństwa czy strukturze organizacyjnej. Aby ocenić, czy cele i zadania są realizowane, czy pojawiły się problemy i ewentualnie jak je rozwiązać, należy opracować sprawozdanie z wykonania planu i porównać z wynikami poprzedniej kontroli.

Zagadnienia jakie zostaną omówione podczas proponowanego szkolenia to działania zarządcze jednostki, w tym ryzyka występujące w zakresie wspierania osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, ale tez w obszarze aktywizacji społeczności lokalnej, udzielania świadczeń pieniężnych i niepieniężnych osobom uprawnionym, dodatków, analizy i oceny potrzeb społecznych, infrastruktury socjalnej, wsparcia w sytuacjach kryzysowych, rozwoju usług społecznych, edukacji, poradnictwa, promowania aktywności społecznej, wolontariatu, pomocy młodzieży i współpracy z różnymi instytucjami.

Przedstawimy przykłady procedury wewnętrznej i rejestru ryzyk. Położymy nacisk przede wszystkim na dostarczenie skutecznych, praktycznych metod i technik oraz cennych doświadczeń i dobrych praktyk. Przy omawianiu zagadnień identyfikacji, analizy i oceny ryzyka oraz tworzenia celów i mierników wykorzystamy formy warsztatowe. Zapewni to efektywne przełożenie wiedzy i umiejętności uczestników szkolenia na praktyczne działania.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • zrozumienie czym jest kontrola zarządcza w praktyce poprzez przedstawienie dokumentacji związanej z obszarem pomocy społecznej, wspierania rodziny i usług społecznych tj.  wspierania osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, ale też w zakresie aktywizacji społeczności lokalnej (młodzieży i osób starszych).
  • zdobycie wiedzy i kompetencji w zakresie merytorycznego i praktycznego przygotowania uczestników do realizacji obowiązków w ramach kontroli zarządczej w jednostkach pomocy społecznej,
  • omówienie działań niezbędnych i koniecznych dla właściwego przygotowania jednostki do realizacji obowiązków w zakresie kontroli zarządczej - omówienie minimalnych wymogów,
  • zrozumienie kluczowych definicji oraz najbardziej uznanych modeli zarządzania organizacją,
  • praktyczne omówienie standardów kontroli zarządczych dla jednostek sektora finansów publicznych na przykładach dokumentów spełniających wymóg standardu,
  • zrozumienie celu zarządzania ryzykiem w tym identyfikacji, analizy i oceny ryzyka,
  • uświadomienie sobie roli, znaczenia i podziału odpowiedzialności w ramach organizacji, w tym odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
  • przeanalizowanie identyfikacji i oceny najczęściej spotykanych ryzyk w organizacji,
  • nabycie umiejętności dokumentowania systemu kontroli zarządczej,
  • zrozumienie roli audytu wewnętrznego w systemie kontroli zarządczej,
  • zrozumieniu korzyści z wdrożenia skutecznego systemu kontroli zarządczej w jednostce dopasowanej do specyfiki jednostek zajmujących się osobami i rodzinami znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, ale też w zakresie aktywizacji społeczności lokalnej (młodzieży i osób starszych).
zwiń
rozwiń
Program

I.WPROWADZENIE DO KONTROLI ZARZĄDCZEJ.

  1. Zasady i założenia kontroli zarządczej w ustawie o finansach publicznych.
  2. Terminologia i definicje (pojęcie kontroli zarządczej, zarządzania ryzykiem, ryzyka, mechanizmy kontroli).
  3. Elementy systemu wg. standardów kontroli zarządczej – praktyczne omówienie grup standardów oraz ich przełożenia na działania jednostek pomocy społecznej w obszarze działalności podstawowej (merytorycznej) oraz działalności pomocniczej.

II. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM.

  1. Praktyczne zarządzanie ryzykiem:
  1. Etap 1 – identyfikacja ryzyka, w tym metody identyfikacji ryzyka – przykłady dotyczące obszaru: pracy socjalnej, świadczeń pieniężnych, świadczeń niepieniężnych, usług społecznych, działalności DPS, działalności domów Seniora i Klubów Seniora, dziennych domów wsparcia,
  2. Etap 2- analiza ryzyka, w tym rodzaje i charakter ryzyk, skala ryzyka, ocena ryzyka i stosowanie zabezpieczeń,
  3. Etap 3 - ocena ryzyka, w tym określenie progu dla ryzyka, hierarchizacja, rejestr ryzyka,
  4. Etap 4 – reakcja na ryzyko - omówienie różnych możliwych strategii postępowania,
  5. Etap 5 – monitorowanie i przegląd ryzyk, w tym komunikacja, raportowanie – minimalne wymagania.

III. AUDYT, DOKUMENTOWANIE, ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

  1. Monitoring i ocena kontroli zarządczej.
  2. Rola audytu wewnętrznego w systemie kontroli zarządczej:
  1. Systematyczna ocena systemu kontroli zarządczej - zadania audytora,
  2. Doradztwo/ konsultacje/szkolenia.
  1. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej i sprawozdawczość:
  1. Procedury wewnętrzne - regulamin kontroli zarządczej,
  2. Rejestr ryzyka,
  3. Sprawozdania i raporty – co powinny zawierać i jakie są wymogi prawne.
  1. Odpowiedzialność za zaniedbania i luki w systemie kontroli zarządczej – przykłady przesłanek i odpowiedzialności.
  2. Kontrola zarządcza w ocenie NIK, RIO – zakres oceny w jednostce.

IV. Podsumowanie, odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • kierownicy jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
  • dyrektorzy komórek organizacyjnych jednostek pomocy społecznej,
  • koordynatorzy/pracownicy zajmujący się kontrolą zarządczą w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej,
  • kierownicy komórek audytu wewnętrznego, audytorzy wewnętrzni, asystenci audytu,
  • pracownicy zajmujący się szacowaniem ryzyka w organizacji.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, audytor, trener, doradca, pracownik samorządowy od 1998 roku, audytor systemu finansów publicznych od 2002 roku. Z audytem wewnętrznym jest związany od samego początku systemu. Wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie na Wydziale Prawa i Administracji w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej. Certyfikowany Trener Master Class Bussines Trainer. Doświadczony audytor - praktyk, który przeprowadził liczne audyty z zakresu działalności jednostek sektora finansów publicznych w tym w szczególności w obszarze finansów publicznych, zamówień publicznych, jednostek kultury, inwestycji budowlanych oraz szkolnictwa i projektów współfinansowanych ze środków UE.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 października 2024 r. cena wynosi 409 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 31 października 2024 r.