1. Wybrane pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, ich interpretacja, a także dopasowanie do rzeczywistych sytuacji zagrożeń:
• charakterystyka definicji legalnych poświęconych zagrożeniom, które zostały zawarte w ustawach;
• dokonanie analizy krzyżowej pojęć, w szczególności relacji na linii sytuacja kryzysowa – stan wojenny – stan wyjątkowy – stan klęski żywiołowej;
• omówienie definicji zdarzeń losowych w oparciu o definicję miejscowych zagrożeń.
2. Podstawowe punkty wspólne ustawy o zarządzaniu kryzysowym i projektu nowej ustawy poświęconej obronie cywilnej i ochronie ludności w szczególności dotyczących:
• organizowania współpracy pomiędzy podmiotami ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy;
• oceny wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej ludności na obszarze gminy przez podmioty ochrony ludności, z którymi zawarł porozumienie lub wobec których wydał decyzję o uznaniu za podmiot ochrony ludności;
• zawierania ze starostą porozumienia lub umowy o współdziałaniu w zakresie realizacji zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej;
• udzielania wsparcia w przygotowaniu podmiotów ochrony ludności do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy, w tym w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony;
• tworzenia i utrzymywania, na obszarze gminy, zasobów ochrony ludności i obrony cywilnej oraz infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej i zaopatrzenia w wodę;
• uzgadniania z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej zasobów gminy przeznaczonych do współdziałania na obszarze powiatu;
• wyznaczania, zawierania porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności;
• opracowywania wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji w zakresie obszaru gminy;
• planowania oraz organizowania szkoleń, ćwiczeń i innych form edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wspieranie programów edukacyjnych mających na celu przygotowanie do reagowania na potencjalne zagrożenia na obszarze gminy;
• powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach na obszarze gminy;
• utrzymania gotowości gminnych elementów systemu wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności;
• zapewnienia funkcjonowania urzędu gminy w czasie wojny.
3. Praktyczne elementy istotne w procesie planowania ewakuacji II stopnia (praca warsztatowa nad szablonem dokumentu prowadzona z prowadzącym).
4. Praktyczne sposoby budowania powiatowych/gminnych zespołów zarządzania kryzysowego (praca warsztatowa nad szablonem dokumentu prowadzona z prowadzącym).