• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wybrane elementy systemu zarządzania kryzysowego w świetle projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

Zapraszamy Państwa na szkolenie kierowane do pracowników administracji publicznej, jednostek samorządowych oraz innych podmiotów zaangażowanych w działania z zakresu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. Celem szkolenia jest przedstawienie kluczowych elementów systemu zarządzania kryzysowego w Polsce, z naciskiem na zmiany proponowane w projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, która ma na celu usprawnienie funkcjonowania tego systemu oraz poprawę bezpieczeństwa obywateli.

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy na zajęcia, na których mówimy definicje legalne w zakresie bezpieczeństwa wraz z praktycznym ich wyjaśnieniem i odpowiednimi przykładami. Wskażemy elementy wspólne występujące w ustawie o zarządzaniu kryzysowym i projekcie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej . Prowadzący na podstawie własnego wieloletniego doświadczenia zawodowego przedstawi organizację zespołów zarządzania kryzysowego i ich całodobowego alarmowania, przykłady planów ewakuacji I i II stopnia, a także wyjaśni, jak zapewnić stałe funkcjonowanie urzędów w sytuacjach zagrożeń. Uczestnicy zajęć w trakcie ich trwania wezmą udział w ćwiczeniach w zakresie funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej.

Szczegółowo przeanalizujemy  zagadnienie organizacji zapewnienia zasobów ochrony ludności niezbędnych do wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez co najmniej 7 dni trwania zagrożenia (art. 33 projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej).

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zaprezentowanie w praktycznej formie zagadnień dotyczących zapewnienia ciągłości funkcjonowania organów administracji publicznej, organizacji sztabów i zespołów zarządzania kryzysowego, dynamicznego dopasowywania materializujących się zdarzeń losowych do przepisów powszechnie obowiązującego prawa zawierających kompetencje poszczególnych organów administracji publicznej.
  • Wyjaśnienie najważniejszych pojęć z zakresu bezpieczeństwa publicznego z praktycznym wskazaniem roli poszczególnych organów administracji publicznej, co pomoże w zapobieganiu kryzysów kompetencyjnych, przekraczania uprawnień jak również wydatkowania środków finansowych z pogwałceniem zasady legalności w sytuacjach zagrożeń.
  • Przeanalizowanie wybranych aspektów projektu ustawy poświęconej obronie cywilnej wraz ze wskazaniem istotnych jej powiązań z systemem zarządzania kryzysowego.
  • Udostępnienie prezentacji, a także szablonów wybranych dokumentów przydatnych w zarządzaniu kryzysowym w wersji edytowalnej.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wybrane pojęcia z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, ich interpretacja, a także dopasowanie do rzeczywistych sytuacji zagrożeń:
• charakterystyka definicji legalnych poświęconych zagrożeniom, które zostały zawarte w ustawach;
• dokonanie analizy krzyżowej pojęć, w szczególności relacji na linii sytuacja kryzysowa – stan wojenny – stan wyjątkowy – stan klęski żywiołowej;
• omówienie definicji zdarzeń losowych w oparciu o definicję miejscowych zagrożeń.
2. Podstawowe punkty wspólne ustawy o zarządzaniu kryzysowym i projektu nowej ustawy poświęconej obronie cywilnej i ochronie ludności w szczególności dotyczących:
• organizowania współpracy pomiędzy podmiotami ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy;
• oceny wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej ludności na obszarze gminy przez podmioty ochrony ludności, z którymi zawarł porozumienie lub wobec których wydał decyzję o uznaniu za podmiot ochrony ludności;
• zawierania ze starostą porozumienia lub umowy o współdziałaniu w zakresie realizacji zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej;
• udzielania wsparcia w przygotowaniu podmiotów ochrony ludności do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze gminy, w tym w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony;
• tworzenia i utrzymywania, na obszarze gminy, zasobów ochrony ludności i obrony cywilnej oraz infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej i zaopatrzenia w wodę;
• uzgadniania z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej zasobów gminy przeznaczonych do współdziałania na obszarze powiatu;
• wyznaczania, zawierania porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności;
• opracowywania wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji w zakresie obszaru gminy;
• planowania oraz organizowania szkoleń, ćwiczeń i innych form edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wspieranie programów edukacyjnych mających na celu przygotowanie do reagowania na potencjalne zagrożenia na obszarze gminy;
• powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach na obszarze gminy;
• utrzymania gotowości gminnych elementów systemu wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności;
• zapewnienia funkcjonowania urzędu gminy w czasie wojny.
3. Praktyczne elementy istotne w procesie planowania ewakuacji II stopnia (praca warsztatowa nad szablonem dokumentu prowadzona z prowadzącym).
4. Praktyczne sposoby budowania powiatowych/gminnych zespołów zarządzania kryzysowego (praca warsztatowa nad szablonem dokumentu prowadzona z prowadzącym).
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze, pracownicy jednostek samorządu terytorialnego zaangażowani w systemie zarządzania kryzysowego, a także pracownicy formacji mundurowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Pracownik samorządowy od 2008 r. Pracował w Starostwie Powiatowym w Mikołowie oraz Urzędzie Miejskim w Zabrzu zajmując się zagadnieniami związanymi z obronnością i zarządzaniem kryzysowym. Od 2012 r. jest zatrudniony w Urzędzie Miejskim w Mikołowie, gdzie od ponad dziewięciu lat pełni funkcję Kierownika Biura Zarządzania Bezpieczeństwem.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 20 listopada 2024 r.