1. Nowa kadencja organu uchwałodawczego i wykonawczego - omówienie podstawowych zagadnień:
• Zadania biura rady.
• ABC pracownika biura rady – niezbędne akty prawne.
• Czy jedna osoba jest w stanie prowadzić całe biuro?
• Skuteczna organizacja pracy w biurze rady.
• Czy elektroniczny obieg dokumentów rzeczywiście ułatwia pracę? Dlaczego poprawne rejestrowanie spraw wg JRWA jest istotne?
2. Prawidłowa kwalifikacja i podział dokumentów biura rady.
3. Przygotowanie posiedzeń komisji stałych i sesji Rady (m.in. terminy, porządek obrad, miejsce – dostępność sali, dostarczanie radnym dokumentów, zawiadomienia i inne):
• Jak prawidłowo transmitować i nagrywać oraz dokumentować posiedzenia?
• Udział mieszkańców w posiedzeniach a RODO?
• Jakie dane podlegają anonimizacji?
• Publikacja w BIP.
• Radny, który nie przestrzega RODO – streaming a nagranie z posiedzenia?
• Streaming sesji przez YouTube – czy to legalne?
• Napisy do nagrań z sesji Rady w ciągu 14 dni – ułatwienia dla osób o szczególnych potrzebach czy kolejny problem dla JST?
• Czy pracownik biura rady może przygotować treść normatywną uchwały?
• Jak dobrze, krótko i zwięźle napisać protokół? Techniki i darmowe pomoce.
4. Informacja międzysesyjna Przewodniczącego Rady, odczytywanie porządku obrad – czy to konieczne?
5. Elektroniczne podpisywanie uchwał. Czy da się definitywnie zamknąć temat sesji tego samego dnia?
6. Autopoprawki do uchwał.
7. Uchwała w sprawie diet dla radnych aktem prawa miejscowego.
8. Publikacja dokumentów na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
a. Jakie dokumenty powinny się tam znaleźć?
b. Publikacja w zgodzie z ustawą o dostępności.
c. Terminy publikacji.
d. Anonimizacja danych.
e. Wzory.
f. Publikacja dokumentów biura w Social Mediach - czy to korzystne?
9. Dyplomatyczny pracownik Biura Rady:
a. Kto tak na prawdę jest przełożonym pracowników biura rady? Współpraca z prezydium rady, pozostałymi radnymi, komisjami stałymi, Wójtem, pracownikami Urzędu i jednostkami organizacyjnymi.
b. Czy pracownik ma wyręczać prezydium rady? Status prawny i zadania pracownika biura rady.
c. Czy pracownik może w ramach delegacji, wspólnie z radnymi brać udział w uroczystościach i spotkaniach?
d. Łącznik pomiędzy mieszkańcami a radnymi – dyżury ws. przyjmowania skarg i wniosków.
10. Wyjątkowe przypadki, błędy radnych w zakresie:
a. Odmowy wzięcia udziału w głosowaniu.
b. Uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.
c. Wnioski formalne.
d. Celowa pomyłka w głosowaniu.
e. Reasumpcje głosowań.
11. Praca z tzw. trudnymi Radnymi. Jak się zachować w przypadku gdy:
a. Wpływa duża ilość interpelacji i zapytań.
b. Radny oczekuje dostępu do dokumentów „na już”.
c. Radny przekracza swoje kompetencje i wymusza na pracownikach dostęp do konkretnych informacji.
12. Skargi, wnioski i petycje – terminy, przekazanie, przygotowanie projektów uchwał, stanowiska komisji itp.
13. Informacja Publiczna. Kto przygotowuje i odpowiada na wniosek?
14. Oświadczenia majątkowe – przyjęcie, analiza, BIP, przekazanie do US. Jak to wygląda w praktyce?
15. Współpraca Rady z organami pomocniczymi – Młodzieżowa Rada, Rada Seniorów, Rada ds. sportu.
16. Komisje stałe Rady:
a. Komisja skarg, wniosków i petycji – rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji.
b. Komisja rewizyjna – plan pracy, kontrole, opiniowanie itp.
c. Pozostałe komisje.
d. Czy wspólne posiedzenia komisji są istotne?
17. Pytania i wolne wnioski. Podsumowanie szkolenia.
Radni, biuro rady