• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Procedury rozpatrywania petycji oraz skarg i wniosków w trybie znowelizowanego KPA. Wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Procedura udostępnienia i odmowy udostępnienia informacji publicznej. Tryb rozpatrywania w kontekście nowych zasad e-doręczeń.

online
Miejsce
Internet
Termin
11-12 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
619/679 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 679 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 28 maja 2025 r. cena wynosi: 619 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym pracownikom biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych oraz kierownikom jednostek organizacyjnych.szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje z uwzględnieniem doręczeń elektronicznych i ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia przeanalizujemy praktyczne problemy na jakie napotykamy przy rozpatrywaniu skarg i wniosków oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej składanych wielokrotnie i przez tego samego autora. Omówimy zmiany w KPA w zakresie e-doręczeń i ich wpływ na procedurę postępowania w przedmiocie petycji, skarg i wniosków. Przedstawimy także analizy protokołów pokontrolnych z kontroli przeprowadzanych przez wojewodów w ramach nadzoru nad rozpatrywaniem skarg i wniosków przez jednostki samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę z zakresu zasad, procedur i terminów obowiązujących przy rozpatrywaniu petycji kierowanych do organów wykonawczych i uchwałodawczych administracji publicznej oraz rozpatrywaniu skarg i wniosków w oparciu o znowelizowany KPA oraz wniosków w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
• Nabędziesz umiejętności rozróżniania charakteru niezatytułowanego pisma:
- Czy pismo ma charakter petycji?
- Wniosku w trybie KPA?
- Czy wniosku w trybie ustawy o dostępie informacji publicznej?
• Zapoznasz się z zagadnieniami z zakresu interpelacji i zapytań radnych.
• Poznasz zasady potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem oraz dopuszczalności potwierdzania własnoręczności podpisów przez pracowników administracji publicznej.
• Dowiesz się:
- Czy dane osobowe wnioskodawców, autorów petycji oraz osób skarżących podlegają ochronie?
- Czy publikować petycje, które zawierają kontrowersyjne treści?
• Poznasz zasady liczenia terminów na załatwienie sprawy w przypadku złożenia pisma drogą tradycyjną, przez e-PUAP czy na nową skrzynkę e-doręczeń.
• Zapoznasz się z procedurą postępowania w przypadku „trudnego” wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
• Poznasz odpowiedź na pytania:
- Czym się różni przetworzenie informacji publicznej od jej przekształcenia, jak interpretować pojęcie „szczególnej istotności dla interesu publicznego”.
- Jak prawidłowo przygotować uzasadnienie decyzji odmawiającej udostępnienia informacji publicznej w przypadku konieczności jej przetworzenia związanego z nakładem czasu, sił i środków.
• Dowiesz się jakie są najczęściej popełniane błędy i pojawiające się nieprawidłowości przy rozpatrywaniu skarg, wniosków, a także petycji oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
• Poznasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i będziesz miał możliwość podczas zajęć konsultacji kwestii problemowych z prowadzącym zajęcia.

zwiń
rozwiń
Program

Dzień I
1. Ustawa o petycjach - analiza praktyczna.
2. Konstytucyjne prawo obywatela do składania petycji, skarg i wniosków.
3. Badanie treści pisma: skarga czy wniosek, wniosek czy petycja.
4. Organizacja przyjmowania skarg i wniosków w urzędzie - analiza Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
5. Przedmiot skargi/ wniosku/ petycji - skarga na zachowanie urzędnika a skarga na postępowanie administracyjne. Wniosek w trybie KPA a petycja w trybie ustawy o petycjach.
6. Właściwość organów, przekazywanie wg właściwości skarg/ wniosków/ petycji w trybie KPA, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, w trybie ustawy o petycjach.
7. Skarga w sprawie indywidualnej a wszczęcie postępowania administracyjnego.
8. Charakter skargi w sprawie, w której toczy się już postępowanie administracyjne.
9. Charakter skargi złożonej po zakończeniu postępowania administracyjnego w sprawie zakończonej decyzją ostateczną organu.

10. Terminy załatwienia skarg/ wniosków/ petycji w trybie w/w ustaw - przypomnienie zasad liczenia terminów (KPA), Różnice w zasadach liczenia terminów gdy wniosek został złożony drogą tradycyjną, przez e-PUAP, czy na nową skrzynkę do e doręczeń. Terminy obowiązywania nowych zasad.
11. Treść zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi/ wniosku/ petycji w trybie w/w ustaw.
12. Ponowna skarga/ wniosek w tej samej sprawie- sposób załatwienia.
Petycja w tej samej sprawie.
13. Tryb rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w związku z nowymi zasadami e-doręczeń, których obowiązek stosowania określony został na 10 grudnia br.
14. Nadzór bezpośredni i kontrola przyjmowania i załatwiania skarg. Analiza wybranych zagadnień z protokołów pokontrolnych wojewodów.
15. Wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
16. Skargi i wnioski anonimowe, anonimowa petycja, anonimowy wniosek o udostępnienie informacji publicznej
- tryb postępowania.
17. Potwierdzanie dokumentów "za zgodność z oryginałem" (dokumenty wytworzone przez organ potwierdzający a dokumenty będące w posiadaniu organu potwierdzającego) Analiza wybranych zapisów ustawy Prawo o notariacie. Nowe uprawnienie do potwierdzania "za zgodność z oryginałem" upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie administracyjne.
18. Potwierdzanie własnoręczności podpisów. Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki. Analiza wybranych zapisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
19. Interpelacje i zapytania - jako jeden z punktów obrad sesji: interpelacja a zapytanie, zapytanie a wniosek, publikacja interpelacji, zapytań i odpowiedzi na nie, sposób realizacji zapytań i interpelacji radnych, co to są tzw. „wolne wnioski” i jaki powinien być tryb ich realizacji.
Dzień II
1. Pojęcie informacji publicznej: informacja prosta a informacja przetworzona.
2. Osoba pełniąca funkcję publiczną, funkcjonariusz publiczny, sprawa publiczna, szczególna istotność dla interesu publicznego- praktyczne znaczenie pojęć ustawowych.
3. Formy udostępniania informacji publicznej. Formy odmowy udostępnienia informacji publicznej. Forma odmowy udzielenia informacji, która nie jest informacją publiczną /pismo czy decyzja/.
4. Postępowanie w sprawie udzielenia informacji w praktyce na wniosek w formie pisemnej, telefonicznej, złożony drogą mailową, postępowanie w sytuacji wpływu wniosku niepodpisanego imieniem i nazwiskiem, ponowny wniosek w tej samej sprawie od tego samego wnioskodawcy, postępowania, gdy żądana informacja znajduje się w BIP - tryby realizacji wniosków - schematy.
5. Kategorie informacji podlegające udostępnieniu w trybie ustawy.
6. Koszty i terminy związane z udostępnianiem informacji - liczenie terminów.
7. Procedura możliwości odmowy realizacji obszernych wniosków „paraliżujących” funkcjonowanie podmiotu zobowiązanego, gdy przygotowanie odpowiedzi spowoduje konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.
8. „Prawo do ochrony własnego wizerunku” w kontekście udostępniania informacji publicznej: wizerunek osoby pełniącej funkcje publiczną a ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
9. Definicja dokumentu urzędowego. Jakie informacje i dokumenty powinny być udostępniane na wniosek a jakie zamieszczane w BIP. Udostępnianie dokumentów, które nie zostały wytworzone przez podmiot publiczny, a znajdują się w aktach dotyczących „sprawy publicznej”.
10. Ustawa o dostępie do informacji publicznej a RODO, udostępnianie informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorcy.
11. Protokół pokontrolny jako informacja publiczna.
12. Udostępnianie informacji w BIP. Anonimizacja danych w udostępnianych dokumentach, anonimizacja danych w protokołach pokontrolnych: podpisy osób kontrolujących, kontrolowanych. Czy w związku z anonimizacją danych w udostępnianym dokumencie konieczne jest wydanie decyzji administracyjnej.
13. Obowiązek informacyjny administratora danych wobec wnioskującego o udostępnienie informacji publicznej.
14. Ustawa o dostępie do informacji publicznej a prawo prasowe: wniosek dziennikarza, wniosek redakcji, dokumentowanie faktu występowania w imieniu redakcji, adresat decyzji o odmawiającej udostępnienia informacji publicznej.
15. Trudne sprawy z praktyki administracyjnej: przykłady rozstrzygnięć.
16. „Przetworzenie informacji” i „szczególna istotność dla interesu publicznego” w orzecznictwie.
17. Przykłady uzasadnienia decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia informacji publicznej ze względu na obszerność wniosku: informacja przetworzona, brak uzasadnienia szczególnego interesu publicznego.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, osoby biorące udział w procesie udostępniania informacji publicznej, rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, pracownicy biura rady, radni - członkowie komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista z zakresu procedur administracyjnych (KPA, ochrona danych osobowych, informacja publiczna, systemy zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego. Wykładowca na wielu unijnych programach szkoleniowych (m.in. „Expert - Urzędnik”," Urząd na miarę Europy"). Doświadczony trener oraz samorządowiec-praktyk, szkolący od kilkunastu lat pracowników administracji samorządowej i rządowej na terenie całego kraju. (urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne JST, urzędy wojewódzkie, NFZ, IPN, KAS, sądy okręgowe, apelacyjne). Posiada także kilkunastoletnie doświadczenie doradcze w zakresie realizacji wniosków o udostępnienie informacji publicznej w jednostkach sektora finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 679 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 28 maja 2025 r. cena wynosi: 619 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 czerwca 2025 r.