• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skargi, wnioski i petycje w nowej kadencji JST 2024-2029. Zgłoszenie nieprawidłowości przez sygnalistę a rozpatrywanie skargi

online

dla członków Forum Przewodniczących Rad. Koszt dla osób niezrzeszonych 430 zł. 

Ważne informacje o szkoleniu

Szanowni Państwo, 
Przewodniczący rad i komisji, radni, pracownicy biur rad gmin, miast i powiatów woj. lubelskiego

Podlaskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego zaprasza na ONLINE sesję szkoleniowo-konsultacyjną.

Tematy najbliższego spotkania:

Skargi, wnioski i petycje w nowej kadencji JST 2024-2029. 
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji. 
Zgłoszenie nieprawidłowości przez sygnalistę a rozpatrywanie skargi

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Problematyka petycji, skarg i wniosków wzbudza duże zainteresowanie związane z wieloma niejasnościami przepisów w tym zakresie oraz zwiększającą się liczbą składanych do urzędu tego typu pism. Dodatkowo powołanie w komisji skarg, wniosków i petycji w organach stanowiących wpłynęło na modyfikację sposobu procedowania w tego typu sprawach.
  • Podczas proponowanego spotkania Forum krok po kroku przeanalizujemy zagadnienia prawne i podejmiemy dyskusję nad rozwiązaniem pojawiających się w praktyce problemów w procedowaniu nad składanymi skargami, wnioskami i petycjami. 
  • Przeanalizujemy praktyczne problemy na jakie napotykamy przy rozpatrywaniu skarg i wniosków oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej składanych wielokrotnie i przez tego samego autora. Omówimy stosowanie przepisów KPA w przedmiocie petycji, skarg i wniosków.
  • Przeanalizujemy prawa i obowiązki JST w zakresie zgłoszenie nieprawidłowości przez sygnalistę w kontekście rozpatrywania skargi.
zwiń
rozwiń
Program

I. Uregulowania i uwagi ogólne (wspólne) dotyczące skarg, wniosków i petycji
1. Petycja, wniosek i skarga - jako narzędzia kontroli społecznej i instytucjonalnej
2. Petycja, wniosek i skarga – jak je odróżniać,
3. Właściwość organu do załatwienia petycji, skarg i wniosków.
4. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w toku toczącego się postępowania administracyjnego oraz po jego zakończeniu.
5. Ochrona danych osobowych osób składających petycje, wnioski lub skargi.
6. Dokumentowanie spraw związanych ze skargami, wnioskami i petycjami i wykonywanymi przez organy czynnościami.
7. Kontrola administracyjna i sądowa.
8. Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji

II. Skargi i wnioski
1. Skarga - przedmiot skargi.
2. Prawo do składania skarg – podmioty uprawnione.
3. Organy właściwe do rozpatrywania skarg – organ wykonawczy a organ uchwałodawczy.
4. Rozpatrzenie skargi w sprawie indywidualnej i w toku toczącego się postępowania.
5. Forma i treść skargi.
6. Rozpatrywanie skarg:

a) analiza treści podania i określenie właściwości organu,
b) termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
c) sposób załatwienia skargi.

7. Ponowne złożenie skargi.
8. Prawo do składania wniosków – podmioty uprawnione.
9. Forma i treść wniosku.
10. Adresaci wniosków – właściwość organów.
11. Rozpatrywanie wniosków:
a) analiza treści podania i określenie właściwości organu,
b) termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
c) pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia,
d) sposób załatwienia wniosku.

III. Petycje
1. Przedmiot, forma i treść petycji.
2. Prawo do składnia petycji oraz jej adresaci.
3. Procedura załatwiania petycji:
a) analiza podania i przyjęcie właściwego trybu,
b) obowiązek umieszczenia petycji na stronie internetowej adresata petycji,
c) termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia petycji,
d) pozostawienie petycji bez rozpatrzenia,
e) sposób załatwienia petycji.
4. Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego przy rozpatrywaniu petycji.
5. Petycja wielokrotna.

IV. Zgłoszenie nieprawidłowości przez sygnalistę a rozpatrywanie skargi
1. Najważniejsze informacje o ochronie sygnalistów
2. Zakresu przedmiotowy ustawy / kontekst związany z pracą
3. Różnica: zgłoszenie nieprawidłowości na podstawie ustawy o ochronie sygnalistów a skarga.
VI. Dyskusja - pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad i komisji, radni, pracownicy biur rad gmin, miast i powiatów

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, pracownik administracji samorządowej, od 2006 r. Sekretarz Gminy i Miasta. Trener łączący wiedzę teoretyczną z wieloaspektowym doświadczeniem praktycznym w zakresie funkcjonowania administracji oraz zarządzania jednostką samorządu terytorialnego, urzędem, współpracą w realizacji zadań przez poszczególne jednostki organizacyjne gminy. Nadzoruje pracę Urzędu w tym m.in. rozpatrywanie skarg, wniosków, udzielanie informacji, oświadczenia majątkowe, kontrole, czy też funkcjonowanie jednostek organizacyjnych w zakresie oświaty i służby zdrowia. W imieniu organu wykonawczego, od kilku już kadencji samorządu, bezpośrednio zajmuje się również współpracą z radą gminy tj. bieżące i merytoryczne kontakty w każdym obszarze funkcjonowania rady i jej poszczególnych komisji, podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań, przygotowywania projektów podejmowanych rozstrzygnięć (uchwał, stanowisk, odpowiedzi na interpelacje, skargi). Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, specjalność administracja samorządowa oraz drugiego kierunku na UJ - Europeistyka. Wykładowca akademicki na studiach podyplomowych w zakresie samorządu terytorialnego, administracji i prawa publicznego, funkcjonowania Unii Europejskiej.

zwiń
rozwiń