I. Uregulowania i uwagi ogólne (wspólne) dotyczące skarg, wniosków i petycji
1. Petycja, wniosek i skarga - jako narzędzia kontroli społecznej i instytucjonalnej
2. Petycja, wniosek i skarga – jak je odróżniać,
3. Właściwość organu do załatwienia petycji, skarg i wniosków.
4. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w toku toczącego się postępowania administracyjnego oraz po jego zakończeniu.
5. Ochrona danych osobowych osób składających petycje, wnioski lub skargi.
6. Dokumentowanie spraw związanych ze skargami, wnioskami i petycjami i wykonywanymi przez organy czynnościami.
7. Kontrola administracyjna i sądowa.
8. Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji
II. Skargi i wnioski
1. Skarga - przedmiot skargi.
2. Prawo do składania skarg – podmioty uprawnione.
3. Organy właściwe do rozpatrywania skarg – organ wykonawczy a organ uchwałodawczy.
4. Rozpatrzenie skargi w sprawie indywidualnej i w toku toczącego się postępowania.
5. Forma i treść skargi.
6. Rozpatrywanie skarg:
a) analiza treści podania i określenie właściwości organu,
b) termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
c) sposób załatwienia skargi.
7. Ponowne złożenie skargi.
8. Prawo do składania wniosków – podmioty uprawnione.
9. Forma i treść wniosku.
10. Adresaci wniosków – właściwość organów.
11. Rozpatrywanie wniosków:
a) analiza treści podania i określenie właściwości organu,
b) termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
c) pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia,
d) sposób załatwienia wniosku.
III. Petycje
1. Przedmiot, forma i treść petycji.
2. Prawo do składnia petycji oraz jej adresaci.
3. Procedura załatwiania petycji:
a) analiza podania i przyjęcie właściwego trybu,
b) obowiązek umieszczenia petycji na stronie internetowej adresata petycji,
c) termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia petycji,
d) pozostawienie petycji bez rozpatrzenia,
e) sposób załatwienia petycji.
4. Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego przy rozpatrywaniu petycji.
5. Petycja wielokrotna.
IV. Zgłoszenie nieprawidłowości przez sygnalistę a rozpatrywanie skargi
1. Najważniejsze informacje o ochronie sygnalistów
2. Zakresu przedmiotowy ustawy / kontekst związany z pracą
3. Różnica: zgłoszenie nieprawidłowości na podstawie ustawy o ochronie sygnalistów a skarga.
VI. Dyskusja - pytania i odpowiedzi.
Radni, biuro rady