1. Prawo do składania skarg, wniosków i petycji w Konstytucji RP.
• Konstytucyjna podstawa do składania wystąpień, zakresu regulacji konstytucyjnej i odesłania do ustaw.
• Komu przysługuje prawo do składania skarg, wniosków i petycji i kto jest zobowiązany do rozpatrzenia tych środków prawnych.
2. Skarga, wniosek, petycja – zakres przedmiotowy.
• Jak odróżnić skargę od wniosku, a wniosek od petycji.
• Jak postępować „krok po kroku” w sytuacji wątpliwości co do kwalifikacji środka prawnego?
• W jakim zakresie można składać wystąpienia?
3. Komisja skarg, wniosków i petycji.
• Skład i kompetencje organu, zwłaszcza w kontekście kompetencji rady.
• Do czego jest uprawniona komisja a do czego rada.
• Czy komisja może samodzielnie załatwić skargę czy wniosek?
4. Organy właściwe do rozpatrywania skargi.
• Omówienie organów, ze szczególnym uwzględnieniem organów samorządowych.
• Wyjaśnienie, np. kiedy właściwy będzie wójt, a kiedy rada.
• Problematyka organu właściwego do rozpatrzenia skargi na radę oraz przedstawienie sytuacji, kiedy skargę skierowano do niewłaściwego organu.
5. Skarga dotycząca postępowania administracyjnego.
• Kiedy skarga ma związek z postępowaniem administracyjnym oraz jakie są konsekwencje w tym zakresie?
• Co zrobić, gdy okaże się, że do rady wpłynie skarga na wójta w sprawie gdzie powinna zostać wydana decyzja administracyjna albo już taka decyzja została wydana?
6. Postępowanie skargowe.
• Procedura załatwiania skarg, w tym omówienie formy wystąpienia, kwestii wezwania do usunięcia braków, skarg anonimowych, skarg wysłanych e-mailem, faxem itd.
• Omówienie tego zagadnienia w kontekście pracy rady, m.in. kto jest uprawniony (rada, czy komisja, czy przewodniczący?) do wystosowania wezwania do uzupełnienia braków.
• Jakie czynności wyjaśniające należy podjąć w toku postępowania?
7. Terminy załatwiania skarg.
• Terminy załatwiania skarg, z uwzględnieniem różnych kategorii skarżących i kwestii związanych z tą tematyką.
• W jaki sposób przedłużyć termin załatwienia skargi i kto jest uprawniony do dokonania tej czynności (rada, czy komisja, czy przewodniczący?).
8. Zakończenie postępowania skargowego.
• Możliwe sposoby zakończenia postępowania (uznanie skargi za zasadną, uznanie skargi za niezasadną, pozostawienie skargi bez rozpoznania itd.).
• Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi. Jak właściwie zredagować to zawiadomienie? Jakie elementy powinny być zawarte w tym zawiadomieniu?
9. Wnioski.
• Postępowanie w sprawie wniosku, w tym przedstawienie podobieństw i odrębności w stosunku do skarg.
• Jakie podmioty są zobowiązane do załatwienia wniosków?
• Jak przedłużyć termin postępowania wnioskowego i co zrobić gdy wniosek wpłynie do organu niewłaściwego? 10. Petycje.
• Omówienie instytucji petycji, podstawy prawnej i procedury załatwiania sprawy.
• Wskazanie na różnice w postępowaniu w stosunku do skarg i wniosków, m.in. w zakresie terminów, publikowania treści petycji.
11. Nadzór, kontrola i rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody.
• Omówienie tych instytucji prawnych w zakresie przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków.
• Uchwały o sposobie załatwienia skargi (wniosku), w tym wyjaśnienie różnic między nadzorem zwierzchnim a bieżącym.
• Przedstawienie organów uprawnionych do nadzoru i kontroli oraz wydania rozstrzygnięcia nadzorczego, jak również zakresu tych instytucji.