• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne aspekty działania komisji rewizyjnej ze szczególnym uwzględnieniem kontroli wykonywania budżetu w trakcie roku budżetowego

Miejsce
Internet
Termin
23 września 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

. Przy zgłoszeniach do 9 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym i pracownikom biura rady szkolenie, którego przedmiotem będzie działalność komisji rewizyjnej, jako organu kontrolnego JST

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia w kompleksowy sposób przedstawimy i wyjaśnimy zagadnienia związane z kompetencjami i realizacją zadań kontrolnych rady wykonywanych przez komisję rewizyjną, ze szczególnym uwzględnieniem trybów pracy oraz istoty działania tej komisji. Szczególną uwaga zostanie poświęcona kontroli realizacji budżetu w trakcie roku budżetowego i jej wpływu na całościową ocenę wykonania budżetu przez organ wykonawczy.

  • Zaprezentujemy zasady i tryby prowadzenia kontroli przez komisję rewizyjną, z uwzględnieniem metodologii kontroli i sporządzania protokołu.
  • Szczegółowo omówimy uprawnienia komisji rewizyjnej wraz z metodologią przeprowadzania kontroli, dokumentowaniem jej przebiegu, formułowaniem protokołu pokontrolnego i rekomendacji dla rady.
  • Zaprezentujemy uprawnienia komisji rewizyjnej wraz z metodologią przeprowadzania kontroli, formułowaniem protokołu pokontrolnego i rekomendacji dla rady.
  • Wskażemy również podmioty wyłączone ze sfery uprawnień kontrolnych rady, w tym kontrowersyjne zagadnienia kontrolowania spółek komunalnych.
  • Analizie poddamy także rolę komisji rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej.

Zagadnienia omawiać będziemy w odniesieniu do poszczególnych regulacji prawnych ale uzupełniając nasze rozważania o przykłady z praktyki działalności komisji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  1. Merytoryczne przygotowanie do prowadzenia procedury kontrolnej i aktywnego uczestnictwa w pracach komisji rewizyjnej.
  2. Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy w zakresie kompetencji i form pracy komisji rewizyjnej organu stanowiącego JST.
  3. Poznanie uprawnień kontrolnych rady i jej komisji wraz z ich przedmiotowym i podmiotowym zakresem.
  4. Zdobycie wiedzy na temat uprawnień komisji rewizyjnej wraz z metodologią przeprowadzania kontroli, formułowaniem protokołu pokontrolnego i rekomendacji dla rady.
  5. Poznanie roli komisji rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej.
  6. Zapoznanie z problemami budzącymi wątpliwości i propozycjami rozwiązań wraz z uzasadnieniem i odesłaniem do przepisów i orzecznictwa, szczególnie w zakresie ewentualnych sporów między komisją, a organem wykonawczym: zakres kontroli, dostęp do dokumentów itp..
  7. Poznanie odpowiedzi na pojawiające się pytania i wątpliwości, w tym między innymi:
  • Czy komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę wydatków budżetowych w trakcie roku, czy musi czekać do zakończenia roku budżetowego?
  • Jak odróżnić kompetencje kontrolne komisji rewizyjnej od działań nadzorczych innych organów – i jak uniknąć naruszenia ich kompetencji?
  • Czy komisja rewizyjna może sama zlecić kontrolę jednostki organizacyjnej, czy potrzebuje zgody rady?
  • Jakie elementy powinien zawierać protokół pokontrolny, by mógł być podstawą do działań naprawczych lub rozliczenia organu wykonawczego?
  • Czy komisja rewizyjna może kontrolować wydatki funduszu sołeckiego lub budżetu obywatelskiego – i na jakiej podstawie prawnej?
  • Jakie działania powinna podjąć komisja, jeśli podczas kontroli wykryje nieprawidłowości finansowe lub naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
  • Jak dokumentować przebieg kontroli, aby jej wyniki nie mogły być skutecznie podważone – zarówno merytorycznie, jak i proceduralnie?
  • Czy komisja rewizyjna może skontrolować działania samego urzędu gminy/powiatu, a nie tylko jego jednostek organizacyjnych?
  • Jak powinna wyglądać współpraca komisji z wójtem/burmistrzem/starostą i kierownikami jednostek podczas kontroli, by była zgodna z przepisami i efektywna?

 

zwiń
rozwiń
Program
  1. Rada gminy (powiatu) jako organ kontroli.
  2. Pojęcie, kryteria i cele kontroli, nadzoru i nadzoru właścicielskiego.
  3. Podmiotowy i przedmiotowy zakres kontroli rady.
  4. Zlecanie kontroli.
  5. Podstawy prawne działalności komisji rewizyjnej.
  6. Wybór i skład komisji rewizyjnej.
  7. Działalność kontrolna rady gminy (powiatu) a działalność komisji rewizyjnej.
  8. Działalność kontrolna komisji rewizyjnej a działalność innych komisji rady.
  9. Zadania przewodniczącego komisji rewizyjnej.
  10. Zakres uprawnień kontrolnych komisji rewizyjnych:
  • kontrole urzędu,
  • kontrole jednostek organizacyjnych,
  • kontrola finansowa.
  1. Kontrole planowe i kontrole ad hoc.
  2. Zasady przeprowadzania kontroli.
  3. Planowanie pracy komisji rewizyjnej.
  4. Dokumentowanie prac komisji rewizyjnej:
  • protokoły z kontroli i wnioski pokontrolne,
  • sprawozdania z działalności komisji.
  1. Rola komisji rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej.
  2. Kontrola wykonywania budżetu w trakcie roku budżetowego - uprawnienie czy obowiązek komisji rewizyjnej.
  3. Kontrola wykonywania Funduszu sołeckiego i budżetu obywatelskiego.
  4. Współpraca wójta, burmistrza i prezydenta miasta (starosty) i kierowników jednostek z komisją rewizyjną.
  5. Przyjmowanie wyników kontroli komisji przez radę.
  6. Wnioski pokontrolne i zasady ich przyjmowania i kierowania do realizacji.
  7. Indywidualne uprawnienia kontrolne radnych a uprawnienia komisji rewizyjnej.
  8. Orzecznictwo z zakresu działalności kontrolnej komisji rewizyjnej.
  9. Pytania i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie kierowane jest do przewodniczących i członków komisji rewizyjnej, przewodniczących rad, przewodniczących innych komisji rady, sekretarzy jst, pracowników biur rady oraz kierowników jednostek organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 9 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl do 17 września 2025 r.