Odpowiemy na pytania: Czy organy j.s.t. związane są przepisami rozporządzenia w sprawie ZTP? Kiedy naruszenie ZTP przesądza o nieważności uchwały, a kiedy pozostaje bez znaczenia dla jej legalności?
-
Realizacja upoważnienia ustawowego – rodzaje upoważnień ustawowych, wytyczne, zmiana przepisów upoważniających. Akt prawa miejscowego - jako podstawa do podejmowania uchwał i wydawania zarządzeń.
Odpowiemy na pytania: Jak szeroki jest zakres swobody prawodawczej organów j.s.t. ? Czy akty prawa miejscowego należy traktować jako akty wykonawcze? Czy możliwe jest podjęcie dwóch uchwał na podstawie jednego upoważnienia ustawowego? Czy w jednej uchwale można łączyć normy powszechnie obowiązujące i takie, które nie mają takiego charakteru? Jakie są skutki zmiany/uchylenia przepisu upoważniającego dla bytu prawnego uchwały? Kiedy a.p.m. może być wyłączną podstawą prawną uchwały/zarządzenia? Czy a.p.m. może być podstawą do wydawania decyzji administracyjnych?
-
Typowe środki techniki prawodawczej.
Odpowiemy na pytania: Czy dopuszczalne jest tworzenia definicji w aktach prawa miejscowego? W jaki sposób odsyłać do przepisów innego aktu prawnego? Jak przywoływać ustawy i przepisy, do których odwołuje się przepis uchwały? Jak konstruować odesłania wewnątrz uchwały? Jak korzystać z odnośników? Jak i kiedy stosować określenia nieostre i klauzule generalne? Jak określić adresatów uchwały? Jak konstruować skróty?
Dzień II
- Konstrukcja projektu uchwały – budowa aktu prawnego, uszeregowanie przepisów. Oznaczanie przepisów uchwały.
Odpowiemy na pytania: Jakich oznaczeń przepisów należy używać w a.p.m.? Jak używać oznaczeń ustępów, liter, punktów i tiret? Jak należy je przywoływać w odwołaniach? Które przepisy należy przywołać w podstawie prawnej uchwały? Czy uchwała może posiadać preambułę? Kiedy uchwała powinna zawierać przepisy przejściowe i dostosowujące? Kiedy przepisy uchwały należy grupować w rozdziały? Jaka jest różnica pomiędzy ustępem a punktem?
- Konstrukcja przepisów końcowych. Przepisy uchylające i przepisy o wejściu uchwały w życie
Odpowiemy na pytania: Czy należy uchylać uchwały zmieniające? Czy rada zawsze ma prawo uchylić własną uchwałę? Czy jest różnica miedzy zwrotem „uchyla się” a „traci moc”? Jakie jest znaczenie urzędowej promulgacji uchwały? Kiedy uchwała może wejść w życie ze wsteczną mocą obowiązującą?
- Załączniki do uchwały. Uzasadnienie uchwały.
Odpowiemy na pytania: Czy załączniki do uchwały powinny zawierać przepisy merytoryczne? Jak oznaczać załączniki? Jak wprowadzić załącznik do załącznika? Kiedy sporządzenie uzasadnienia do uchwały jest niezbędne? Czy brak uzasadnienia może przesądzać o wadliwości aktu?
- Zmiana uchwały – sposób redagowania przepisów zmieniających.
Odpowiemy na pytania: W jaki sposób dodać dodatkowy przepis w obrębie paragrafu albo rozdziału? Jak oznaczać dodawane przepisy – kiedy użyć indeksu górnego (1), a kiedy małej litery alfabetu arabskiego? Jak zmienić przepisy zawarte w tabelach? Czy możliwe jest nowelizowanie uchwały zmieniającej? Jak dokonać zmiany jednego z kilku załączników do uchwały?
- Sprostowanie błędu.
Odpowiemy na pytania: Kiedy możliwe jest sprostowanie błędów w uchwale a kiedy konieczne jest podjęcie uchwały zmieniającej? Kto dokonuje sprostowania?
- Tekst jednolity.
Odpowiemy na pytania: Jak poprawnie skonstruować tekst jednolity uchwały? Czy należy sporządzać teksty jednolite zarządzeń wójta oraz uchwał, które nie podlegają publikacji w dzienniku urzędowym?
Radni, biuro rady