ADRESACI:
Pracownicy organów gmin zajmujący się sprawami ewidencji ludności.
CELE I KORZYŚCI:
Przedstawienie uczestnikom kluczowych zasad związanych z ewidencją ludności i sprawami meldunkowymi. Przedstawienie i omówienie najistotniejszych wyroków sądowych z tego zakresu.
PROGRAM:
- Zasady i aspekty praktyczne rejestracji danych w ewidencji ludności w kontekście likwidacji rejestrów zamieszkania cudzoziemców.
- Usuwanie niezgodności w rejestrach – tryby postępowania, organy właściwe.
- Podstawowe kwestie związane z nadawaniem numeru PESEL obywatelom polskim i cudzoziemcom z urzędu i na wniosek.
- Wybrane zagadnienia związane z realizacją obowiązku meldunkowego (m.in. meldowanie przez Internet i przez pełnomocnika, zgłoszenia wyjazdu zagranicznego, zasady meldowania cudzoziemców – dokumenty potwierdzające legalność pobytu, ustalanie okresu pobytu czasowego, status cudzoziemca; kwestie sprawiające największe trudności).
- Zaświadczenia wydawane z ewidencji ludności.
- Sprawy meldunkowe – przesłanki zameldowania i wymeldowania a konieczność rozstrzygnięcia sprawy w drodze decyzji administracyjnej. Skutki praktyczne i prawne ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy a realizacja obowiązku meldunkowego.
- Podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem postępowań administracyjnych w sprawach obowiązku meldunkowego – wszczęcie postępowania meldunkowego w świetle KPA i ustawy o ewidencji ludności; przebieg postępowania; pisma procesowe; najczęściej popełniane uchybienia.
- Decyzje administracyjne w sprawach meldunkowych – jakie elementy musi zawierać decyzja, jak dobrze ją uzasadnić.
- Analiza wybranych orzeczeń sądów administracyjnych w sprawach meldunkowych.
- Rozwiązywanie kazusów, dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
CELE I KORZYŚCI:
Przedstawienie uczestnikom kluczowych zasad związanych z ewidencją ludności i sprawami meldunkowymi. Przedstawienie i omówienie najistotniejszych wyroków sądowych z tego zakresu.
PROWADZĄCY:
Politolog, administratywista, mediator, pracownik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, od 2011 r. urzędnik mianowany w służbie cywilnej, od 11 lat zajmuje się kontrolą i nadzorem nad organami gmin w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych, współorganizował i przeprowadził wiele szkoleń dla pracowników komórek ds. obywatelskich w urzędach gmin. Współzałożyciel i członek zarządu fundacji zajmującej się rozwojem społeczeństwa obywatelskiego oraz edukacją i integracją społeczną, w ramach której prowadzi szkolenia dotyczące prawa do dobrej administracji i partycypacji obywatelskiej.
Rozwój osobisty