Moduł 1. POJĘCIE „STRESU” - POZYTYWNE I NEGATYWNE NASTĘPSTWA JEGO WYSTĘPOWANIA
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych.
• Uwarunkowanie odczuwania stresu typem osobowości – wewnętrzne czynniki stresowe, osobowość typu A (agresywna) i D (depresyjna).
• Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres).
• Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona.
• Przyczyny chronicznego stresu,
• Następstwa długotrwałego stresu.
• „Koło życia” wg Aleksandra Lowena. Co blokuje dostęp do naszych mocnych stron?
Moduł 2. ŹRÓDŁA STRESU
Cel: integracja uczestników oraz uruchomienie doświadczeń w zakresie odczuwania stresu i jego wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu.
• Objawy stresu – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Neurofizjologia reakcji stresowej. Co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
• Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała.
• Psychologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”.
• Następstwa chronicznego stresu – frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność.
Moduł 3. „JAK STRES WPŁYWA NA MNIE?” – OSOBISTA „MAPA SYTUACJI STRESOGENNYCH” (AUTODIAGNOZA)
Cel: pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim.
• Jakie sytuacje są dla mnie trudne? Typologia indywidualna.
• Jak reaguję na sytuacje trudne? Schematy, nawyki działania.
• Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem.
• Test Martinetta – badanie wieku serca.
Moduł 3. TRENING KONTROLI EMOCJI W SYTUACJACH TRUDNYCH, TECHNIKI REDUKCJI STRESU
Cel: wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień.
• Ćwiczenia oddechowe:
- Oddychanie naturalne.
- Oddychanie „na 16”.
• Świadoma kontrola tętna.
• Rozluźnianie mięśni.
• Trening relaksacji neuromięśniowej.
• Techniki umysłowe – wizualizacje, afirmację.
• Gimnastyka mózgu – ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe.
• Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową.
• Ćwiczenia i zabawy ruchowe – ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona.
• Techniki automotywacyjne.
• Jak odzyskać wewnętrzną energię:
- Efektywne radzenie sobie z przeciążeniem zadaniami.
- Odpoczynek i sen.
- Ćwiczenia fizyczne.
- Energetyzująca dieta.
- Muzyka relaksacyjna.
Rozwój osobisty