MODUŁ I. WARUNKI EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNEJ
Cel: Poznanie barier utrudniających i narzędzi ułatwiających komunikację wewnętrzną.
• Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się w zespole: różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno-emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki.
• Sztuka aktywnego słuchania. Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu?
• Umiejętność parafrazowania.
• Jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi: rodzaje pytań i zakres ich stosowania.
• Kształtowanie słuchania opartego na empatii i otwartości.
• Mowa ciała – ważny element w komunikacji zespołu.
• Dopasowanie i prowadzenie podstawą efektywnej komunikacji interpersonalne.
• Gesty ułatwiające i blokujące komunikację w grupie.
MODUŁ II. OD BIERNOŚCI DO AGRESJI - POSTAWY W KOMUNIKACJI – KONSTRUKTYWNE PRZEZWYCIĘŻANIE SYTUACJI TRUDNYCH
Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji, poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy. Trening komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne i perswazyjne.
• Poziomy konfliktów - rozwiązywanie konfliktów w zespołach:
- komunikat „TY”.
• Typy postaw:
- postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna)
- postawy wyuczone (asertywna i odważna)
• Preferowany styl zachowania – autodiagnoza.
• Sposoby kształtowania postawy asertywnej i odważnej.
• Techniki mówienia „NIE”.
• Trening technik asertywnych:
- asertywny komunikat „JA”,
- komunikat UFO,
- technika FUKOZ.
• Konstruktywna krytyka – zasady stosowania konstruktywnej krytyki.
• Kanapka informacji zwrotnych – skuteczna metoda przekazywania informacji trudnych.
• Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania.
MODUŁ III. EFEKTYWNOŚĆ ZAWODOWA WE WSPÓŁPRACY Z INNYMI
Cel: Poznanie zasad efektywności we współpracy z innymi. Opracowanie skutecznych metod działania w pracy zdalnej w celu zwiększenia efektywności zawodowej.
• Kluczowe zasady współpracy i ustalania zadań do wykonania z innymi.
• Jak delegować, aby pracować mniej osiągając więcej?
• Techniki asertywnej komunikacji w kontekście efektywności.
• Jak rozmawiać z innymi, aby chronić swój czas?
• Czyje „małpy” nosisz na swoich plecach? Dlaczego warto być asertywnym?
• Jak się pozbyć przyTAKiwnia, która wywołuje prokrastynację?
• Matryca Eisenhowera – jak ją wykorzystać w nowej rzeczywistości i ustrzec się prokrastynacji?
• Metoda ABC – najpierw ważne czy pilne?
• Metoda 5/3 i Reguła 60 : 40 – jak planować realistyczne plany.
• Metoda ALPEN - jak wykorzystać do robienia harmonogramu?
• Zasady wspomagające lepsze zarządzanie czasem w celu podniesienia efektywności pracy:
- ”zasada 1”, „zasada 2 minut”, „zjedz tę żabę”, „Reguła 5…4… 3… 2… 1”.
• Listy kontrolne – samokontrola i redukcja codziennego stresu.
• Świadome wykorzystanie Prawa PARKINSONA.
• Jak maksymalnie wykorzystywać swój umysł – organizacja jednostek pracy umysłowej, krzywa wydajności dobowej, przerwy, relaks i koncentracja, celebrowanie sukcesów.
Rozwój osobisty