1. Znaczenie komunikacji w naszym życiu:
a) Zasady komunikacji, czyli jak się komunikować by być słuchanym i tworzyć pozytywne nastawienie.
b) Nawyki i schematy komunikowania się.
c) Zasady komunikacji Paula Watzlavika.
d) Sposoby i nośniki przekazywania informacji: komunikacja bezpośrednia vs rozmowa telefoniczna lub mailowa.
e) Mowa ciała: mity i fakty
f) Spójność wszystkich komunikatów ( gesty, postawa, mimika
2. Aktywne słuchanie w komunikacji:
a) Techniki zadawania pytań.
b) Parafraza: jak skutecznie ją stosować.
c) Asertywne schematy aktywnego słuchania.
d) Komunikat Ja w odróżnieniu od komunikatu TY.
3. Dlaczego warto, a nie łatwo być asertywnym:
a) Asertywność definicja, korzyści ze stosowania asertywności.
b) Jakie mamy naturalne bariery w stosowaniu technik asertywności.
c) Możliwe postawy w relacjach z innymi ludźmi- uległa, agresywna, manipulacyjna, asertywna.
d) Pozycje Harrisa, co jest pierwsze Poczucie własnej wartości czy Postawa Asertywna.
e) Jak radzić sobie z krytyką innych.
4. Skuteczne techniki komunikacji sprzyjające tworzeniu satysfakcjonujących relacji:
a) Asertywne odmowy, skuteczne mówienie NIE.
b) Konstruktywne przyjęcie czyjeś opinii.
c) Wyrażanie swoich opinii, czyli język JA w obronie poczucia wartości rozmówcy.
d) FUKO- czyli konstruktywne przekazanie informacji zwrotnej.
e) UFK- czyli dobrych komplementów nigdy za dużo, jak wpłynąć na czyiś nastrój.
f) Jak nie ulec porwaniu emocjonalnego czyli dzielenie się swoimi uczuciami, emocjami.
5. Podsumowanie szkolenia
a) Tworzenie planu rozwoju kompetencji.
Metody szkoleniowe. Zajęcia będą miały charakter praktyczny:
• Mini wykłady,
• Ćwiczenia,
• Moderowane dyskusje,
• Scenki ( case study).
Rozwój osobisty