1. Stres, fizjologia, źródła, przyczyny, rodzaje:
• Indywidualne predyspozycje, elementy wrodzone i nabyte, wpływające na odczuwanie stresu, uwarunkowania osobowościowe.
• Emocje jako źródło informacji dla człowieka.
• Inne, zewnętrzne stymulatory stresu.
• Rodzaje stresu - eustres i dystres – stres jako wyzwanie czy problem.
• Źródła stresu w pracy (urząd, instytucja, biznes).
• Koncepcja Ellisa- nieracjonalne przekonania jako baza emocji.
• Zarządzanie emocjami, emocje i ekspresja – jako wyzwanie i wsparcie w pracy nad dobrym samopoczuciem i stresem.
2. Stres w pracy:
• Istota stresu.
• Symptomy stresu i jego dynamika.
• Stres a efektywność pracy.
• Priorytety w pracy – jak to się ma do powstawania stresu.
• Elementy zarządzania sobą w czasie a stres:
- narzędzia i techniki zarządzania sobą w czasie,
- umiejętności organizacji pracy własnej i zespołu,
- matryca wpływu.
• Samoocena jako determinant stresu.
• Indywidualne metody zarządzania stresem.
• Praca a odpoczynek – właściwe proporcje.
• Postawa proaktywna.
• Świadomość sytuacji stresowych.
• Techniki redukcji skutków stresu – ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, trening Jacobsona.
• Klient/interesant a stres.
3. Optymizm – przydatna postawa, pomocne narzędzia (wg. Seligmana):
• Czy optymizmu można się nauczyć?
• Czy optymizmu warto się nauczyć?
• Test postaw optymizm/pesymizm - pokazujący preferencje do korzystania z różnych stylów wyjaśniania i wpływu na postawy optymistyczne.
• Analiza i posumowanie testu – aspekty nadziei i przewidywanego powodzenia.
• Czym jest optymizm – jak działa wyuczona bezradność, wyjaśnianie niepowodzeń a motywacja własna.
• Jak skutecznie zmienić pesymistę w optymistę, jak pracować nad zmianą, psychologiczne techniki zmiany pesymistycznego myślenia i postawy wg. Seligmana, Ellisa, Moultsbiego.
• Nawyk optymizmu – budowanie nawyków zmiany postaw pesymistycznych.
• Pętla nawyków wg Duhigga, praca nad pozytywnymi nawykami.
4. Wypalenie zawodowe:
• Najważniejsze objawy wypalenia zawodowego wg. C. Maslach.
• Kto jest zagrożony wypaleniem zawodowym, podatność osobnicza.
• Czynniki poza stresowe wpływające na wypalenie -zewnętrzne i wewnętrzne.
• Przyczyny wypalenia zawodowego:
- indywidualne,
- interpersonalne,
- organizacyjne, strukturalne.
• Rozwój zawodowy w ujęciu K. Blancharda i wypalenie zawodowe:
- symptomy spadku motywacji na etapie wysokiej kompetencji,
- wypalenie zawodowe u początkujących (np. po objęciu funkcji zarządzającej).
• Profilaktyka i zapobieganie wypaleniu.
5. Asertywność, – czym jest a czym nie jest?:
• Prawa osobiste wg Herberta Fensterheima.
• Mapa asertywności.
• Kwestionariusz diagnostyczny -moje postawy wobec innych.
• Obszary asertywności.
• Nastawienia i wartości -skąd się biorą postawy nie asertywne w kontaktach z klientem/interesantem:
- geneza zachowań wg teorii analizy transakcyjnej.
- praca z własną samooceną,
- rozwój świadomość własnego potencjału,
- dialog wewnętrzny i jego wpływ na postawy jednostki,
- odpowiedź dlaczego boimy się powiedzieć NIE klientowi/interesantowi.
6. Asertywność w relacjach zawodowych:
• Po co w administracji, obsłudze interesanta asertywność.
• Możliwości, konsekwencje i koszty postaw uległych, agresywnych i asertywnych w
• urzędzie, organizacji.
• Asertywna postawa a zależności służbowe.
• Asertywna odmowa – jak mówić by nie psuć relacji.
• Asertywne kontraktowanie i komunikacja w organizacji.
• Ustalanie standardu relacji w urzędzie, organizacji, kontaktach z klientem/interesantem.
• Sztuka egzekwowania własnych praw.
7. Strategie i techniki asertywne w relacji:
• Skuteczne techniki asertywnej reakcji na krytykę.
• Etapy asertywnego rozwiązywania problemów wg Pameli Butler.
• Asertywna obrona przed wykorzystanie różnic płci ze strony klienta/interesanta.
• Konflikt – fakty o konflikcie w kontekście asertywności, stresu, wypalenia zawodowego. Racjonalne podejście do konfliktu w organizacji, konflikt konstruktywny.
• Niepowodzenie – efektywne podejście do porażki i błędów.
• Umiejętności zmiany nawyków – przydatne w wielu wypadkach.
8. Techniki argumentacji i przekonywania, elementy perswazji:
• Metody wpływu na zadowolenie klienta / interesanta, współpracownika.
• Techniki perswazji w komunikacji z klientem/interesantem - wywieranie wpływu oraz obrona przed manipulacją ze strony klienta.
• Budowanie argumentów /pytań, apeli/ efektywnych w budowaniu pozytywnych relacji z klientem/interesantem, przekonujących do odpowiednich działań.
• Komunikacja perswazyjna w procesie obsługi klienta/interesanta.
• Reguły wywierania wpływu, metody perswazji.
Rozwój osobisty