1. Zasady wydawania zaświadczeń z Rejestru PESEL i z Rejestru Mieszkańców, czyli w trybie art. 45 ust. 2 i 2a ustawy o ewidencji ludności oraz z Rejestru Dowodów Osobistych, czyli w trybie art. 63 ust. 1 ustawy o dowodach osobistych. Wydawanie zaświadczeń w trybie art. 217 k.p.a.:
• zakres podmiotowy i przedmiotowy,
• warunki wydania zaświadczenia,
• odmowa wydania zaświadczenia,
• opłaty,
• poświadczanie formularzy dwujęzycznych,
• dowód życia – zasady wydawania.
2. Udostępnianie danych z RM, Rejestru PESEL, z RDO - zagadnienia ogólne:
• tryby udostępniania danych,
• podmioty publiczne i pozostałe podmioty,
• treść wniosku o udostępnienie danych,
• forma udostępnienia danych,
• pojęcie interesu prawnego i sposoby wykazywania interesu prawnego,
• przykłady interesu prawnego,
• pojęcie interesu faktycznego,
• udostępnienie danych w celach badawczych,
• odmowa udostępnienia danych,
• opłata za udostępnienie danych i zasady jej zwrotu.
3. Udostępnianie danych z RM i z Rejestru PESEL:
• udostępnianie danych z RM podmiotom publicznym,
• udostępnianie danych z RM podmiotom pozostałym,
• decyzje teletransmisyjne,
• liczenie limitu 300.
4. Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych:
• udostępnianie danych podmiotom publicznym,
• udostępnianie danych podmiotom pozostałym.
5. Udostępnianie danych z kopert dowodowych:
• okresy przechowywania kopert dowodowych,
• tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
• opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
• tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej innym osobom/podmiotom,
• opłata za udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej innym osobom/podmiotom,
• opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
• udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej w celach genealogicznych.
6. Udostępnianie danych jednostkom organizacyjnym gminy – wydziałom urzędu, GOPS, szkołom itp.
7. Udostępnianie danych urzędom zagranicznym.
8. Zmiany dotyczące wydawania zaświadczeń i udostępniania danych z RM, Rejestru PESEL i RDO, wynikające z ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, które weszły w życie 2022 i w maju 2023 r.:
• usługa elektroniczna, umożliwiająca osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL oraz w RDO pobranie informacji o odbiorcach, którym jej dane osobowe lub dane osobowe jej dziecka udostępniono z tych rejestrów,
• usługa elektroniczna, umożliwiająca osobie wgląd do własnych danych i danych jej małoletniego dziecka, przetwarzanych w Rejestrze PESEL,
• usługa elektroniczna, umożliwiająca pobranie zaświadczenia, zawierającego pełny lub częściowy odpis danych własnych osoby lub danych jej dziecka, przetwarzanych w rejestrze PESEL,
• usługa elektroniczna, umożliwiająca pobranie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały oraz o zameldowaniu na pobyt czasowy osobie meldującej się e-usługą transakcyjną,
• udostępnianie danych w trybie interesu faktycznego - doprecyzowanie przepisów w zakresie uzyskiwania zgody od osób, których dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców mogą być udostępnione,
• wnioskowanie o dostęp do rejestru PESEL w trybie weryfikacji danych - przy użyciu dedykowanych usług elektronicznych.
9. Analiza przykładów wniosków o udostępnienie danych.
10. Orzecznictwo WSA i NSA.
11. Nieprawidłowości i uchybienia w zakresie udostępniania danych i wydawania zaświadczeń, porady praktyczne.
12. Problemy, pytania i odpowiedzi.