• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zmiany w egzekucji podatków i opłat lokalnych

Miejsce
Internet
Termin
01 października 2024
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os . W przypadku zgłoszenia do 17 września 2024 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie postępowanie egzekucyjne dotyczące podatków lokalnych w kontekście ostatnich zmian w egzekucji administracyjnej.

Ważne informacje o szkoleniu
  • 10 lipca 2024 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych. Przepis ten określa szczegółowy sposób i tryb współpracy wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starosty, zarządu związku międzygminnego z naczelnikiem urzędu skarbowego oraz z komornikiem sądowym. W szczególny sposób rozporządzenie to reguluje doręczanie pism pomiędzy tymi podmiotami, wystawianie dalszego i kolejnego tytułu wykonawczego w przypadku zbiegu egzekucji (co jest nowością!), zawiadamianie organu egzekucyjnego o wyegzekwowanych należnościach, w tym obowiązek zawiadamiania komornika sądowego (co także jest nowością!).
  • W celu uporządkowania wiedzy i zdobycia informacji o zmianach w przepisach, po wejściu w życie rozporządzenia, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego:
  • Przedstawimy najistotniejsze zagadnienia dotyczące zmian w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności.
  • Omówimy najistotniejsze problemy w zakresie prawidłowej wymiany korespondencji pomiędzy ww. podmiotami.
  • Przekażemy praktyczne wskazówki, jak we właściwy sposób interpretować zmienione przepisy.
  • Szkolenie poprowadzi ekspertka - praktyk, konsultant i wykładowca RIO, szkoląca służby podatkowe od wielu lat, m. in. z egzekucji, wysoko oceniana za jasność i trafność przekazu.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówimy nowe rozwiązania wprowadzone rozporządzeniem z 10 lipca br.
  • Wyjaśnimy zawiłe przepisy przejściowe, rozstrzygające postępowanie w egzekucjach wszczętych przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia.
  • Wskażemy, jakie obowiązki ciążą na wójcie jako wierzycielu. Wyjaśnimy kiedy, w jaki sposób i o czym ma obowiązek zawiadamiać komornika sądowego, a kiedy naczelnika urzędu skarbowego.
  • Podpowiemy, kiedy wystawiać dalsze i kolejne tytuły wykonawcze na nowych wzorach, a kiedy na starych wzorach tytułów wykonawczych.
  • Przypomnimy kwestie związane z terminami przejściowymi.
  • Zwrócimy uwagę na kwestie budzące niejasności oraz wskażemy, jak postępować w przypadku nieprawidłowości.
  • Odpowiemy na pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć.
zwiń
rozwiń
Program

1. Dlaczego rozporządzenie w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych jest tak ważne w egzekucji podatków, opłat lokalnych i innych należności publicznoprawnych egzekwowanych na rzecz gminy  powiatu? 
2. Doręczanie pism w postępowaniu egzekucyjnym: 
• Z jakich systemów teleinformatycznych służących doręczaniu pism mają obowiązek korzystać wierzyciele w postępowaniu egzekucyjnym w administracji? 
• Którym systemem wysyłamy tytuły wykonawcze do naczelnika urzędu skarbowego? 
• Z którego systemu korzystamy, kontaktując się z komornikiem sądowym w przypadku zbiegu egzekucji? 
• Jak wysyłamy dokumenty do innych organów egzekucyjnych?
3. Zawiadomienie wierzyciela do organu egzekucyjnego, czyli e-ZW: 
• Kiedy, w jaki sposób i o czym wójt ma obowiązek zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego?
• Czy e-ZW wysyłamy również do komornika sądowego? 
• W jaki sposób wójt ma zawiadamiać komornika sądowego o zmianach dotyczących należności objętych tytułem wykonawczym, biorącym udział w zbiegu egzekucji? 
• O czym wierzyciel ma obowiązek zawiadomić komornika sądowego po zbiegu egzekucji?
4. Wystąpienie do organu egzekucyjnego o podanie wysokości należnych kosztów egzekucyjnych przed zabezpieczeniem należności pieniężnej hipoteką przymusową: 
• Prawo czy obowiązek? 
• Dalszy tytuł wykonawczy oraz kolejny tytuł wykonawczy, stanowiący podstawę wpisu hipoteki: jak wystawić po nowelizacji ustawy? 
• Czy lepiej wystawiać dalsze i kolejne tytuły wykonawcze na nowych wzorach czy starych wzorach tytułów wykonawczych?
5. Zbieg egzekucji – całkowicie nowe zasady postępowania: 
• Nowe obowiązki wójta w zbiegu egzekucji. 
• Co to jest wniosek egzekucyjny o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których naczelnik urzędu skarbowego nie jest uprawniony i dlaczego ten wniosek sporządza wójt? 
• O czym wierzyciel musi poinformować naczelnika urzędu skarbowego w przypadku zbiegu egzekucji? 
• Jakie jeszcze inne, nowe obowiązki ciążą na wójcie w związku ze zbiegiem egzekucji?
6. Przepisy przejściowe: 
• Co w przypadku zbiegu egzekucji do tytułów wykonawczych wystawionych przed 21 listopada 2013 r.? 
• Jakie obowiązki w ramach przepisów przejściowych ciążą na wójcie (wierzycielu) w odniesieniu do tytułów wykonawczych wystawionych po dniu 19 lutego 2021 r.? 
7. Odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy służb finansowych jednostek samorządu terytorialnego i związków międzygminnych oraz pracownicy organów podatkowych odpowiedzialni za wystawianie tytułów wykonawczych i przebieg egzekucji prowadzonej u dłużnika gminy, powiatu czy związku międzygminnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych o specjalności prawo finansowe; ekspert w dziedzinie dochodów jst, procedur podatkowych i egzekucji należności na rzecz jst; rozprawę doktorską obroniła na Wydziale Prawa i Administracji w Katedrze Prawa Finansowego i Prawa Podatkowego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie; konsultant NIK Delegatury w Poznaniu, konsultant i wykładowca RIO; autor książek m. in.: „Podatki dla gmin i nie tylko”, „Windykacja podatków. Komentarz praktyczny”, „Zaświadczenia”, „Dochodzenie i egzekucja opłaty śmieciowej”, „Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji – praktyka”, współautor książek „Dotacje z budżetów jst”, „Podatki lokalne 2016” i „Rejestr Należności Publicznoprawnych” oraz publikacji z dziedziny prawa finansowego i procedur podatkowych „Gazety Prawnej”, „Finansów Komunalnych”, „Przeglądu podatków lokalnych i finansów samorządowych”, „Prawa Finansów Publicznych”, biuletynów RIO oraz wielu czołowych wydawnictw.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os . W przypadku zgłoszenia do 17 września 2024 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 25 września 2024 r.