• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Forum Kadr: Prawo pracy - podsumowanie bieżącego roku i wskazanie co nas czeka w kolejnym roku.

Miejsce
Warszawa
Termin
03 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
639 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Kadr. Zajęcia w formule stacjonarnej.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Forum Kadr. Zapraszamy do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

• Rok 2024 r. był trudnym rokiem, bowiem rokiem wyborów samorządowych. Zmiana rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe również przysporzyła praktyczne problemy, podobnie jak wejście w życie ustawy o ochronie sygnalistów. W praktyce wiele pytań pojawiało się również w związku z upływem okresu ważności decyzji o zaliczeniu do stopnia niepełnosprawności.
Po tym intensywnym w nowe wyzwania roku 2024 r. Pracowników Działów Kadrowych czeka kolejny ciekawy rok, w którym niezbędna będzie odpowiedź na pytanie, jakie zmiany będą konieczne w związku z planowanym obniżeniem wymiaru czasu pracy oraz zwiększeniem wymiaru urlopu wypoczynkowego. 
• Podczas spotkania Forum ekspertka prowadząca podsumuje bieżący rok oraz omówi zagadnienia dotyczące planowanych zmian w roku kolejnym.

Cele i korzyści:
• Zdobycie umiejętności zastosowania zmian przepisów prawa pracy podczas realizacji codziennych obowiązków praktyków prawa pracy, odpowiedzialnych za stosowanie przepisów prawa pracy.
• Nabycie umiejętności prawidłowej organizacji pracy u pracodawcy samorządowego.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Podsumowanie zmian prawa pracy z 2024 r. oraz odpowiedzi na praktyczne problemy.  
• Czy nawiązanie nowych stosunków pracy z wyboru lub powołania wymuszało założenie nowej dokumentacji pracowniczej?
• Czy rozwiązanie stosunku pracy z wyboru wymuszało wydanie świadectwa pracy?
• Jak poprawnie prowadzić dokumentacje dotyczącą czasu pracy pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania?
• Jak pracownicy zatrudnieni na podstawie wyboru i powołania powinni potwierdzać przybycie i obecność w pracy?
• Czy w treści regulaminu pracy powinny znaleźć się regulacje uwzględniające specyfikę zatrudniania pracowników z wyboru i powołania?
• Jaka jest poprawna treść informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania?
• Na co zwrócić uwagę przy udzielaniu urlopów wypoczynkowych pracownikom zatrudnionym na odstawie wyboru (dotyczy wójta, burmistrza, prezydenta miasta), by zminimalizować ryzyko odpowiedzialności za naruszenie przepisów o urlopach wypoczynkowych?
• Czy i w jakich przypadkach osoby dokonujące czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru, będą ponosiły odpowiedzialność za naruszenie przepisów dotyczących bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (poza brakiem aktualnego orzeczenia lekarza medycyny pracy i szkolenia w dziedzinie bhp)?
• Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych, czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?
• Zmiana rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe:
- Czy zmiana rozporządzenia powodowała konieczność zmiany skierowania na badania profilaktyczne?
- Kiedy pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia pracownikowi szkieł kontaktowych?
- Co oznacza zapewnienie pracownikowi szkieł kontaktowych?
- Jak zmiana rozporządzenia wpłynęła na wewnętrzne regulacje dotyczące pracy zdalnej, w tym okazjonalnej pracy zdalnej?
- Czy zmiana rozporządzenia spowodowała konieczność zmiany dokumentacji dotyczącej pracy zdalnej?
• Wdrożenie przepisów o ochronie sygnalistów – wybrane zagadnienia dotyczące wymogów procedury zgłoszeń wewnętrznych i praktycznych problemów wynikających z zdrożenia ustawy.
• Upływa ważności orzeczeń o zaliczeniu do stopnia niepełnosprawności – problemy dotyczące czasu pracy i wymiaru urlopu wypoczynkowego, a także udzielania zwolnień od pracy zgodnie z przepisami prawa.
2. Planowane zmiany przepisów prawa pracy w 2025 r. 
• Planowane zmiany dotyczące obniżenia wymiaru czasu pracy oraz praktyczne i formalne problemy z tym związane, w tym konieczność zmiany m.in. regulaminu pracy, informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia.
• Planowane zmiany dotyczące zwiększenia wymiaru urlopu wypoczynkowego – jakich pracowników będą dotyczyły zmiany?
• Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych i jego znaczenie dla Pracodawców samorządowych.
• Dodatkowy urlop dla rodziców wcześniaków.
• Planowane zmiany dotyczące zaliczania okresu zatrudnienia na podstawie umów prawa cywilnego oraz prowadzenia własnej działalności gospodarczej do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze w rozumieniu prawa pracy i jego znaczenie dla Pracodawców samorządowych (m.in. wymiar urlopu wypoczynkowego, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa).
3. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania Uczestników.

zwiń
rozwiń
Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Kadr

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami zajmującymi się tą samą tematyką w innej jednostce w województwie. Zachęcamy do współpracy Państwa współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach.

Szczegółowe informacje dotyczące Forum znajdujące się w serwisie www FRDL w zakładce Fora - Forum Kadr

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawniczka, która specjalizuje się w problematyce zatrudniania, zbiorowym prawie pracy oraz pragmatykach urzędniczych. Przez 17 lat była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy. W trakcie pracy przygotowała ponad 600 opinii prawnych. W działalności kontrolnej koncentrowała się na problematyce czasu pracy, naliczenia i wypłaty wynagrodzeń oraz współpracy pomiędzy pracodawcą, a związkami zawodowymi. W działalności szkoleniowej zwraca uwagę przede wszystkim na praktyczny wymiar stosowania przepisów prawa, co umożliwia jej wypracowanie optymalnych form przekazu wiedzy.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Chałubińskiego 8

Sala szkoleniowa przy Chałubińskiego 8

Koordynatorzy
Agnieszka Osman
Informacje dodatkowe

Cena udziału: 639 PLN dla osoby niezrzeszonej w Forum/w przypadku członka Forum wynosi 200 PLN

Cena obejmuje: Udział w profesjonalnej sesji konsultacyjno-szkoleniowej, lunch oraz przerwy kawowe, materiały szkoleniowe w wersji papierowej, możliwość konsultacji z trenerem i uczestnikami sesji.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.mazowsze.pl lub mailem na adres szkolenia@frdl.org.pl do 22 listopada 2024 r.