DZIEŃ I -6 czerwca DORĘCZENIE
1. Zasada oficjalności doręczeń.
2. Hierarchia doręczeń wynikająca z nowelizowanego art. 39 k.p.a.
3. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego w praktyce:
• Praktyczna definicja nowej usługi.
• Kto i od kiedy musi stosować nowe zasady doręczeń?
• Główne zasady doręczeń przy pomocy PURDE.
4. Publiczna usługa hybrydowa (PUH):
• Praktyczna definicja nowej usługi.
• Główne zasady doręczeń przy pomocy PUH.
• Kiedy nie stosujemy PUH?
5. Ustalenie dnia doręczenia korespondencji – uwagi praktyczne, zasady liczenia terminów.
6. Doręczanie korespondencji elektronicznej do organów administracji publicznej i do osób fizycznych – nowe „stare zasady”:
• Stosowanie przepisów k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu (przed. 5.10.2021 r.) w przypadku doręczeń do osób fizycznych.
• Zasady prowadzenia korespondencji elektronicznej z organem publicznym (nowa zasada pisemności oraz nowe brzmienie art. 63 k.p.a.).
• Pozostawienie pisma skierowanego zwykłym mailem do organu bez rozpoznania – obowiązki organu.
• Pouczenia o nowych zasadach komunikacji elektronicznej w przypadku pozostawienia pisma bez rozpoznania.
7. Warunki doręczania pism drogą elektroniczną:
• Adres do doręczeń elektronicznych.
• Baza adresów elektronicznych.
• Skutki wpisania adresu do doręczeń do bazy adresów elektronicznych.
8. Doręczenie wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego – praktyczne uwagi. Kiedy należy korzystać i po co ze znowelizowanej regulacji?
9. Odbiorcy pism, zawiadomienie o zmianie adresu, pełnomocnik do doręczeń.
10. Doręczenie:
• Adresatowi.
• Dorosłemu domownikowi.
• Doręczanie zastępcze.
11. Doręczanie przez publiczne obwieszenie.
DZIEŃ II. – 7 czerwca -WYDAWANIE DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
1. Wpływ wybranych naczelnych zasad procesowych na poprawność wydanej decyzji admiracyjnej:
• Zasada praworządności i jej praktyczne skutki.
• Zasada prawdy materialnej i jej wpływ na uchylanie decyzji.
• Zasada rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść strony.
• Zasada zaufania do władzy publicznej.
• Zasada informowania strony.
• Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu.
• Zasada przekonywania.
2. Przed wydaniem decyzji:
• Znacznie art. 10 k.p.a. w praktyce.
• Obowiązek wskazania niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony.
• Przedkładanie dodatkowych dowodów.
3. Elementy obligatoryjne decyzji admiracyjnej:
• Oznaczenie organu administracji publicznej – organ tzn. kto?
• Data wydania – skutki braku daty, możliwość sprostowania wadliwej oznaczonej daty w trybie art. 113 k.p.a. (oraz zadysponowania tego trybu).
• Oznaczenie strony lub stron – kto jest stroną, czy RODO zabrania mi podawania danych adresowych stron?
• Powołanie podstawy prawnej – jak prawidłowo to zrobić?
• Rozstrzygnięcie.
• Uzasadnienie faktyczne i prawne – elementy obligatoryjne uzasadnienia.
• Pouczenie - czy i w jakim trybie służy od niego odwołanie? Prawo do zrzeczenia się odwołania i skutki zrzeczenia się odwołania – jak powinno wyglądać prawidłowe pouczenie?
• Podpis – wymagania prawne, czy podpisywać załącznik do decyzji czy nie?
• Pouczanie o prawie do sądu.
4. Prawidłowe pouczenie o prawie do złożenia odwołania:
• Czy muszę pouczać o art. 136 k.p.a.?
• Przykład prawidłowego pouczenia.
5. Uzupełnienie decyzji administracyjnej.
6. Jak pisać zrozumiale – do kogo piszemy decyzję, kto ma ją rozumieć, ja ją napisać, by była zrozumiała?
7. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa