1. Charakter prawny statutu jednostki pomocniczej – co wynika z tego, że statut jest aktem prawa miejscowego.
2. Problemy zgodności statutów z przepisami ustawowymi np. niezmieniona długość kadencji sołtysa, rady sołeckiej, oraz rady i zarządu osiedla.
3. Elementy obligatoryjne i fakultatywne statutu i problemy ich redagowania na tle praktyki i orzecznictwa, z uwzględnieniem odmienności ustrojowych sołectwa i osiedla:
• Organizacja i zakres działania jednostki pomocniczej i sposoby określania.
- Nazwy i obszaru jednostki pomocniczymi, w tym dlaczego określenie powierzchni w hektarach jest zbędne i błędne.
- Zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposobu ich realizacji.
- Zasad i trybu wyborów organów jednostki pomocniczej – możliwe warianty wyboru i odwołania sołtysa w świetle rozbieżności w orzecznictwie.
- Organizacji i zadań organów jednostki pomocniczej jak zapewnić zgodność z ustawą.
- Zakresu i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
• Powołanie jednostki niższego rzędu w ramach jednostki pomocniczej.
• Upoważnienie do utworzenia rady seniorów jednostki pomocniczej.
4. Redagowanie uchwał statutowych:
• Jedna uchwała rady gminy dla wszystkich statutów czy odrębne uchwały dla każdej jednostki pomocniczej.
• Budowa statutu.
• Statut jako załącznik do uchwały – problemy legislacyjne.
• Techniki prawodawcze w przepisach statutowych – najczęściej popełniane błędy.
• Przepis o wejściu w życie – uwarunkowania uwarunkowania związane ze zmianą kadencji.
5. Podsumowanie – prezentacja autorskiego, uniwersalnego projektu statutu.
Radni, biuro rady